Izomlazítók használata

2018. november 1.

Kapcsolódó tünetek:

izomfájdalom

Legtöbbünk számára valószínűleg ismerős az izomláz kellemetlen érzése vagy egy izomgörcs fájdalma. A jelenségek sajnos nem csak sportoláskor, hanem egy rossz mozdulatsor után is jelentkezhetnek. Ekkor lépnek színre az izomlazítók.

Izomlazítók használata

Izomlazítók használata

Az izomlazító készítményeknek több fajtáját is ismerhetjük. Ott vannak a TV reklámokban is felbukkanó, vény nélkül kapható hűsító vagy melegítő hatású krémek, a szájon át bevehető gyógyszerek, a természetes összetevőket tartalmazó illóolajok, de léteznek az orvosok által felírt, az izmokat érintő krónikus fájdalmat enyhítő gyógyszerek, amelyek hatóanyagai is sokkal erősebbek.

A vény nélkül kapható készítmények az esetenként előforduló izomfájdalom kezelésére alkalmasak – például amikor meghúztuk a derekunkat vagy elaludtuk a nyakunkat, esetleg különösen sokat emelgettünk egy nap. Az, hogy a vény nélküli gyógykészítmények közül krémet vagy szájon át bevehető tablettát választunk, végső soron rajtunk múlik, de a kérdésben nyugodtan kérjük ki orvosunk tanácsát, mivel a fájdalom helyétől, a használat időtartamától vagy a mellékhatásoktól függően változhat, melyik működhet hatékonyabban. Mindazonáltal elmondható, hogy akkut izomfájdalmak és izommerevség fellépése esetén általában a helyi hatású krémeket érdemesebb használni, mivel ezeknek lehetősége van pontosan a fájdalom helyén kifejteni hatásukat, és általában gyorsabban is érezhetjük az enyhülést.

A helyileg alkalmazható krémek közül a keringést fokozók az izommerevséggel járó fájdalmakra nyújtanak hatékony enyhülést, mivel az általuk előidézett, meleg érzés segíti a beállt, merev izomzat ellazulását. A melegítő krémeket keringés fokozó hatásuknak köszönhetően használhatjuk sportolás előtt is, az izmok alaposabb bemelegítésének céljából, így sok kisebb sérülést és húzódást megspórolhatunk magunknak. Ugyanilyen hatást fejthetnek ki az olyan természetes illóolajok vagy kivonatok, mint a rozmaring, a levendula, a kúszó fajdbogyó vagy az erdei fenyőtű. Az olajokon kívül, kaphatunk még többféle gyógynövényt kombináló, természetes izomlazító kenőcsöt is.

A hűsítő krémeket a fájdalom enyhítésére használjuk, például sportolás utáni izomláz vagy kisebb traumák okozta izomhúzódás esetén. Ezek általában mentol tartalmuk miatt hűsítik a kezelt területet. Persze, ha szeretnénk ebben is fordulhatunk a természet erejéhez, hiszen ugyanúgy, mint melegítő hatású krémekből, hűsítőkből is lehet kizárólag természetes, gyógynövény tartalmú kenőcsöket és géleket kapni. De használhatunk borsmenta, japán menta vagy eukaliptusz olajat is.

A legtöbb vény nélkül kapható izomlazító krém tartalmaz fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő hatóanyagot is. Mivel széles a választék, illetve a különböző hatóanyagok különféleképp fókuszálnak az egyes területekre, ha fájdalomcsillapító krémet használnánk, kérjük ki orvosunk, gyógyszerészünk tanácsát. Leggyakoribb hatóanyagok diklofenák, dexketoprofen, etofenamát, indometacin és a fenilbutazon, melyek mindegyike alkalmas sportsérülések, rándulások, zúzódások, ficamok, hátfájás, lumbágó, különböző gyulladások, izommerevség, duzzanatok, izom- és ínhúzódás, valamint reumás fájdalmak kezelésére. Bármelyiket választhatjuk, de a különböző egyéni érzékenység miatt előfordulhat, hogy egyikünknek az egyik, másikunknak a másik készítmény hatásosabb.

A vényköteles izomlazító készítményeket általában krónikus izomfájdalommal vagy izommerevséggel járó betegségek miatt szokták felírni, és ezek már valóban sokkal erősebb hatást fejtenek ki. Emiatt több mellékhatással is jár használatuk, így ha orvosunk ilyen gyógyszer szedését tartja szükségesnek, beszéljük meg vele, hogy milyen mellékhatásokra számíthatunk, és hogyan védekezhetünk ellene.

Miért és hogyan kell helyesen nyújtani?

Miért és hogyan kell helyesen nyújtani?

Életünkben egyre fontosabb szerepet tölt be a sport, legyen szó futásról, súlyzós edzésről, aerobikról vagy bármilyen más mozgásformáról. Ennek ellenére sokan megfeledkezünk izmaink helyes nyújtásáról. De hogyan is kellene azt pontosan csinálni?

A legjobb mozgásformák minden korosztálynak

A legjobb mozgásformák minden korosztálynak

Minden életkornak megvan a maga mozgásformája, ami fejleszti a testet és lelket. Érdemes olyan sportot választani, amit élvezünk, pozitív hatással van a közérzetünkre, fitten tart, és amit be tudunk integrálni a mindennapjainkba.

Otthoni praktikák izomfájdalom ellen

Otthoni praktikák izomfájdalom ellen

Az izomláz nem elkerülhető, hozzátartozik a sportoláshoz. Ennek ellenére nem kötelező tőle szenvedni. Íme, pár praktika, melyek segítségével enyhíthetünk a fájdalmon.

Szúr az oldala edzés közben? Így kerülheti el!

Szúr az oldala edzés közben? Így kerülheti el!

4 tipp, hogyan előzze meg ezt a kellemetlen jelenséget

5 meglepő tény az izmokról

5 meglepő tény az izmokról

A legfontosabb tudnivalók, ha szeretne alakot formálni vagy fogyni.

Összes cikk Sport, Mozgás témában