7 meglepő jel, ami vitaminhiányra utal

2018. október 22.

Kapcsolódó tünetek:

Vitaminhiány

A vitaminhiány még azok esetében is felütheti a fejét, akik tudatosan és egészségesen táplálkoznak. Az alábbi tünetekre érdemes odafigyelnünk.

7 meglepő jel, ami vitaminhiányra utal

7 meglepő jel, ami vitaminhiányra utal

Törékeny körmök

A vashiánynak különböző tünetei lehetnek, mint például a sápadtság, a gyengeség és a törékeny körmök. A vegetáriánusok, illetve azok a nők akiknek nagyon erős a menstruációs vérzésük, nagyobb eséllyel szenvednek vashiánytól, míg a férfiak gyakran a szükségesnél több vasat visznek be a szervezetükbe.

Megoldás: A premenopauzás nőknek naponta 18 mg vasat kell fogyasztaniuk, míg a férfiaknak és a változókor utáni korban lévő nőknek (posztmenopauzás) elegendő a napi 8 mg. A szervezetünk a legjobban az állati eredetű vasat képes feldolgozni, mint amilyenek a baromfihúsban és a tengeri herkentyűkben lévők. A növényi eredetű vasat tartalmazó ételeket (pl. spenót, csicseriborsó) érdemes citrusfélékkel vegyíteni.

Túl magas vérnyomás

Ebben az esetben nagy eséllyel több D-vitamint kell szednünk. Korábbi kutatások arra a megállapításra jutottak, hogy minél nagyobb mennyiséget viszünk be a szervezetünkbe ebből a zsírban oldódó vitaminból, annál alacsonyabb lesz a vérnyomásunk.

Megoldás: Egy felnőtt szervezetnek napi 600 nemzetközi egységre van szüksége, amit étellel sajnos viszonylag nehéz bevinni. A következő élelmiszerekben található D-vitamin: kardhal, lazac, szardínia, gomba, tej, narancslé. A posztmenopauzás nők és az idősebb férfiak esetében javasolt a D3-vitamin fogyasztása, amely biológiai hatását tekintve aktívabb.

Túl alacsony vérnyomás

Ez egy tünete lehet a B12-vitamin hiánynak, ami negatív hatással lehet az idegrendszerünkre, továbbá meggátolhatja a vérnyomás természetes megemelkedését. További panaszok lehetnek a bizonytalan járás, izomgyengeség és vizelettartási problémák.

Megoldás: Felnőtteknek nap 2,4 mikrogrammra van szükségük, melyet olyan élelmiszerek fogyasztásával tudnak pótolni, mint a kagyló, a pisztráng, a lazac, különböző gabonafélék, marhahús, tej és tojás. Az idősebb korosztálynak a nyelv alatt felszívódó B12-vitaminokat javasoljuk, ugyanis szervezetük ezt képes a legkönnyebben feldolgozni.

Görcsölő izmok

A testünknek szüksége van káliumra az izomépítéshez. A káliumhiány egyik fő tünete a vádliban jelentkező izomgörcsök. A hiányt leggyakrabban túlzott izzadás, hasmenés, hányás és folyadékvesztés okozhatja.

Megoldás: Napi 4700 mg káliumra van szükségünk, melyet édesburgonyával, banánnal, avokádóval és kókuszvízzel tudunk bevinni a szervezetünkbe.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Fáradtság

A skorbut (a C-vitamin hiánya miatt kialakuló súlyos táplálkozási betegség) hallatán a legtöbben egy 18. századi betegségre gondolnak, pedig modern világunkban is találkozhatunk ezzel a kórral, ami leginkább a dohányzókra és passzív dohányosokra jellemző. Náluk háromszor nagyobb az esély a C-vitamin hiány kialakulásának. Ha gyakran vagyunk fáradtak és ingerlékenyek, akkor minden bizonnyal növelnünk kell a C-vitamin bevitelt.

Megoldás: A nők napi C-vitamin szükséglete 75 mg, a férfiaké 90 mg, míg a dohányosok szervezete további 35 mg-ot igényel. A citrusfélék, a kivi, az ananász, a paradicsom, a spenót, a paprika és a brokkoli is kitűnő forrásai ennek.

Gyakori végtagtörések

Ha a szervezetünk nem kapja meg a számára szükséges kalcium mennyiséget, akkor az akár csontritkuláshoz is vezethet, továbbá csökkenti a csontok sűrűségét, ezáltal pedig növeli a végtagtörések rizikóját. Harminc éves korunk után a szervezetünknek több kalciumra van szüksége, ezért nagyon fontos a pótlása.

Megoldás: Férfiaknak és premenopauzás hölgyeknek naponta 1000 mg kalciumra van szükségük, míg a posztmenopauzás nők esetében ez a mennyiség 1200 mg-ra emelkedik. A legtöbb kalciumot tartalmazó ételek a következők: joghurt, tej, sajt, kelkáposzta, karalábé, tofu.

Repedezett a szánk sarka

A B6-vitamin hiányát gyakran a bőrünk állapota, de akár a duzzadt és gyulladt nyelv is jelezheti. Ezen kívül a depresszió és a zavartság is utalhat rá. Ezek a tünetek akkor jelentkeznek, amikor már teljesen kimerült a szervezetünk B6-vitamin raktára, azaz ekkor már komolyabb pótlásra lehet szükségünk.

Megoldás: Ötven éves korig napi 1,3 mg-ra, míg az ennél idősebb nőknek 1,5 mg-ra, az ötven pluszos férfiaknak pedig 1,7 mg-ra van szükségük. A csicseriborsó, a tonhal, a lazac és a banán tartalmaz B6-vitamint.

Ezek a legfontosabb vitaminok – életkor szerint

Ezek a legfontosabb vitaminok – életkor szerint

Életünk során rengeteg vitaminra van szükségünk, azonban folyamatosan változik, hogy melyikből mennyit kell bevinnünk a szervezetünkbe.

Vitamin-bakik, amelyek elkövetéséről nem is tudunk

Vitamin-bakik, amelyek elkövetéséről nem is tudunk

Egyre többen szedünk különböző vitaminkészítményeket, gondolva, hogy a rengeteg pirulával nem árthatunk a szervezetünknek. Azonban van néhány dolog, amire ajánlott odafigyelni.

A vitaminhiány jelei gyermekkorban

A vitaminhiány jelei gyermekkorban

A vitaminok a szervezet egészséges működéséhez nélkülözhetetlenek, emiatt különösen fontos, hogy már gyermekkorban is megfelelő mennyiségben fogyasszunk belőlük. De miből vehetjük észre, hogy gyermekünk szervezete hiányol valamilyen vitamint?

4 vitamin, amit még az orvosok is szednek

4 vitamin, amit még az orvosok is szednek

Az étrendkiegészítő cseppek, tabletták és porok világában bonyolult feladat mindent számon tartani, és eldönteni, melyik pirulát vegyük le a polcról. Van azonban 4 vitamin, amelyet még a szakértők is szednek, így biztosan nem lőhetünk velük mellé.

Milyen vitaminra van szüksége egy gyereknek?

Milyen vitaminra van szüksége egy gyereknek?

Az emberi szervezetnek minden életkorban eltérő mennyiségű vitaminra van szüksége, annak érdekében, hogy rendesen tudjon működni. Ez a kisbabák, a gyerekek és tinik esetében megvannak a fő ajánlások erre.

Összes cikk Vitaminok, táplálékkiegészítők témában