Zsírok, amikből sokkal többet kéne fogyasztanunk

2016. szeptember 1.

Kapcsolódó tünetek:

émelygés, farkaséhség, gyomorégés

5 fontos dolog, amit az esszenciális zsírsavakról tudni kell!

Zsírok, amikből sokkal többet kéne fogyasztanunk

Esszenciális zsírsavak

A „jó” zsírok olyan nélkülözhetetlen anyagok, melyek a szervezet strukturális felépítésében és anyagcseréjében egyaránt szerepet játszanak, kiváló energiaforrások és segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, állandó szinten tartják a testhőmérsékletet, szükségesek a sejthártya felépítéséhez, egyes hormonok működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez, így nagy hiba lenne száműzni őket táplálkozásunkból.

Nem mindegy azonban, milyen zsírt fogyasztunk! Az esszenciális zsírsavak, az omega-6 és az omega-3 zsírsavak kiemelt szerepet töltenek be az immunrendszer megfelelő működésében, a gyulladásos folyamatok és a vérnyomás szabályozásában, a véralvadásban, a sejthártyák és a hámszövet felépítésében.

Omega-6 zsírsavakban gazdag például a napraforgóolaj, szójaolaj, a canola olaj illetve ezeknek az olajoknak a felhasználásával készült margarinok is. A tengeri lazac, hering, tőkehal, tonhal és hazánk számos halfajtája (busa, pisztráng, kecsege) pedig bőven tartalmaz omega-3 zsírsavat, de aki nem szereti a halat, az pótolhatja frissen préselt olajokból is (lenmag-, repce-, dió-, és szójaolaj) és margarinokban szintén gyakran megtalálható összetevő.

Amilyen lényeges, hogy – lehetőleg vegyes, egészséges táplálkozás útján – a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav bejusson a szervezetbe, éppúgy figyelmet érdemel az omega-3 és az omega-6 zsírsavak egymáshoz viszonyított, megfelelő aránya is, amely a szakemberek szerint 1:5 körül van. Ezzel szemben a mai átlagétrend 1: 30, vagy ennél rosszabb arányban tartalmaz csak omega-3 zsírsavat.

Zsírok, amikből sokkal többet kéne fogyasztanunk

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

  • Normaflore belsőleges szuszpenzió 20x5ml

    Normaflore belsőleges szuszpenzió 20x5ml

    <p class="x_MsoNormal"><span>A Normaflore belsőleges szuszpenzió 2 milliárd Bacillus clausii spórát tartalmaz tartályonként. Ideális választás csecsemőknek és kisgyermekeknek. Antibiotikum-kúra, illetve akut hasmenés esetén védi és helyreállítja a bélflóra egyensúlyát, valamint hozzájárulhat a szervezet védekezőképességéhez. Íztelen, így bevétele kicsik számára is egyszerű és kényelmes. Cukor-, glutén- és laktózmentes.</span></p>

    3 299 Ft

Zsíros tények és tévhitek

  • 1. Téved, ha azt hiszi, hogy a margarint száműzni kell az étkezésekből! Ez a tévhit abból táplálkozik, hogy korábban a margarinok gyártása „hidrogénezéssel” történt, amely valóban káros, mivel a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát jelentő ún. transz-zsírsavak keletkeztek a termékben. Ám a legtöbb gyártó, ezt felismerve új technológiát vezetett be: pálma-, kókuszzsír hozzákeverésével kihagyta a hidrogénezett zsiradékot.
  • 2. Sokan károsnak tartják az állati zsiradékokat, pedig ez koránt sincs így! A kacsa- és libazsír ízletesek, ráadásul telített zsírokban szegényebbek, egyszeresen- és többszörösen telítetlen zsírsavakban pedig gazdagabbak, mint más állati eredetű zsírok. Ezek a tulajdonságok pedig a szív- és érrendszerre nézve kifejezetten kedvezőbb hatásúvá teszik.
  • 3. Az éttermekkel, büfékkel sem árt óvatosnak lenni, mert sok vendéglátóhely használ magas transzzsírtatalmú ipari sütőmargarint. Hasonló gyanakvással kezelje a mozikban kapható pattogatott kukoricát és a látványpékségekben kínált, magas transzzsír tartalmú pékárúkat!
  • 4. Transzzsírsavat nem csak egyes élelmiszerekkel vihetünk be a szervezetünkbe, hanem helytelen sütési technikával is! Nagyon magas sütési hőmérsékleten pl. túlhevített olajos sütéskor, kerti grillezéskor ugyanis transzzsírsav keletkezhet. Az étrendi transzzsír fogyasztás kb. 1,3%-át adja a 220 C fok feletti hevítés, a normál hőfokú, 180 fokos sütés 0,2 százalékával szemben.
  • 5. A kérődző állatok (például tehén, juh) bendőjében is keletkeznek transzzsírsavak. Éppen emiatt a transzzsírok teljes kiiktatása az étrendből nem lehetséges, hiszen az egyébként számos pozitív élettani hatással bíró tejtermékek és a növényi olajok is tartalmaznak transzzsírokat.
A reflux diéta aranyszabályai

A reflux diéta aranyszabályai

A reflux kezelésére a gyógyszerektől a diétán át a műtétig számos módszer létezik. Jelen esetben a reflux diéta szabályait ismerjük meg közelebbről.

Házi segítség gyomorrontás esetén

Házi segítség gyomorrontás esetén

A gyomorrontás a legtöbb esetben hasfájással, émelygéssel, emésztési zavarokkal és lázzal jelentkezik. Annak érdekében, hogy minél előbb lépjünk a gyógyulás útjára, az alábbi házi praktikákat érdemes kipróbálnunk.

Így enyhíthető gyorsan a gyomorégés

Így enyhíthető gyorsan a gyomorégés

Az egészségtelen életmód és a helytelen étkezés következtében egyre többen szenvednek gyomorégéstől. A legtöbben ilyenkor gyógyszerekkel próbálnak enyhíteni a panaszokon, pedig számos más praktika van, mely gyorsan és hatékonyan segít.

Minden, amit a reflux diétáról tudni érdemes

Minden, amit a reflux diétáról tudni érdemes

A reflux diéta fontos kiegészítője az életmódváltásnak, ha valaki ezzel a betegséggel küzd. Cikkünkben hasznos tippek és tanácsok olvashatók.

A reflux okai és tünetei

A reflux okai és tünetei

Magyarország lakosságának kb. 30 százaléka refluxos, ami számos kellemetlen panasszal jár. Cikkünkben a reflux kiváltó okairól és tüneteiről olvashatnak.