Zsírok, amikből sokkal többet kéne fogyasztanunk

2016. szeptember 1.

Kapcsolódó tünetek:

émelygés, farkaséhség, gyomorégés

5 fontos dolog, amit az esszenciális zsírsavakról tudni kell!

Zsírok, amikből sokkal többet kéne fogyasztanunk

Esszenciális zsírsavak

A „jó” zsírok olyan nélkülözhetetlen anyagok, melyek a szervezet strukturális felépítésében és anyagcseréjében egyaránt szerepet játszanak, kiváló energiaforrások és segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, állandó szinten tartják a testhőmérsékletet, szükségesek a sejthártya felépítéséhez, egyes hormonok működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez, így nagy hiba lenne száműzni őket táplálkozásunkból.

Nem mindegy azonban, milyen zsírt fogyasztunk! Az esszenciális zsírsavak, az omega-6 és az omega-3 zsírsavak kiemelt szerepet töltenek be az immunrendszer megfelelő működésében, a gyulladásos folyamatok és a vérnyomás szabályozásában, a véralvadásban, a sejthártyák és a hámszövet felépítésében.

Omega-6 zsírsavakban gazdag például a napraforgóolaj, szójaolaj, a canola olaj illetve ezeknek az olajoknak a felhasználásával készült margarinok is. A tengeri lazac, hering, tőkehal, tonhal és hazánk számos halfajtája (busa, pisztráng, kecsege) pedig bőven tartalmaz omega-3 zsírsavat, de aki nem szereti a halat, az pótolhatja frissen préselt olajokból is (lenmag-, repce-, dió-, és szójaolaj) és margarinokban szintén gyakran megtalálható összetevő.

Amilyen lényeges, hogy – lehetőleg vegyes, egészséges táplálkozás útján – a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav bejusson a szervezetbe, éppúgy figyelmet érdemel az omega-3 és az omega-6 zsírsavak egymáshoz viszonyított, megfelelő aránya is, amely a szakemberek szerint 1:5 körül van. Ezzel szemben a mai átlagétrend 1: 30, vagy ennél rosszabb arányban tartalmaz csak omega-3 zsírsavat.

Zsírok, amikből sokkal többet kéne fogyasztanunk

Zsíros tények és tévhitek

  • 1. Téved, ha azt hiszi, hogy a margarint száműzni kell az étkezésekből! Ez a tévhit abból táplálkozik, hogy korábban a margarinok gyártása „hidrogénezéssel” történt, amely valóban káros, mivel a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát jelentő ún. transz-zsírsavak keletkeztek a termékben. Ám a legtöbb gyártó, ezt felismerve új technológiát vezetett be: pálma-, kókuszzsír hozzákeverésével kihagyta a hidrogénezett zsiradékot.
  • 2. Sokan károsnak tartják az állati zsiradékokat, pedig ez koránt sincs így! A kacsa- és libazsír ízletesek, ráadásul telített zsírokban szegényebbek, egyszeresen- és többszörösen telítetlen zsírsavakban pedig gazdagabbak, mint más állati eredetű zsírok. Ezek a tulajdonságok pedig a szív- és érrendszerre nézve kifejezetten kedvezőbb hatásúvá teszik.
  • 3. Az éttermekkel, büfékkel sem árt óvatosnak lenni, mert sok vendéglátóhely használ magas transzzsírtatalmú ipari sütőmargarint. Hasonló gyanakvással kezelje a mozikban kapható pattogatott kukoricát és a látványpékségekben kínált, magas transzzsír tartalmú pékárúkat!
  • 4. Transzzsírsavat nem csak egyes élelmiszerekkel vihetünk be a szervezetünkbe, hanem helytelen sütési technikával is! Nagyon magas sütési hőmérsékleten pl. túlhevített olajos sütéskor, kerti grillezéskor ugyanis transzzsírsav keletkezhet. Az étrendi transzzsír fogyasztás kb. 1,3%-át adja a 220 C fok feletti hevítés, a normál hőfokú, 180 fokos sütés 0,2 százalékával szemben.
  • 5. A kérődző állatok (például tehén, juh) bendőjében is keletkeznek transzzsírsavak. Éppen emiatt a transzzsírok teljes kiiktatása az étrendből nem lehetséges, hiszen az egyébként számos pozitív élettani hatással bíró tejtermékek és a növényi olajok is tartalmaznak transzzsírokat.
Illóolajok emésztési zavarokra

Illóolajok emésztési zavarokra

Ezeket az illóolajokat használja, ha emésztési problémákkal küzd!

Milyen a bőröd? Ezekre az emésztési problémákra utal!

Bőrünk állapota többet mondd el rólunk, mint ahogy azt mi gondolnánk. Eláruljuk, mely jelekre figyeljen!

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

7 tipp a puffadtság, a gyomorrontás, hasmenés és a pluszkilók elkerüléséhez

5 hatásos étkezési szokás, amely megerősíti immunrendszerét!

5 hatásos étkezési szokás, amely megerősíti immunrendszerét!

Mikor, mit és milyen színűt együnk az egészségünk megőrzése érdekében?

Ezeket igya, hogy erős legyen az immunrendszere!

Ezeket igya, hogy erős legyen az immunrendszere!

Az őszi, téli fertőzéses időszakban nem mindegy, hogy mennyit és mit iszunk, de még az sem, hogy mikor, hiszen mindez hatással van immunrendszerünkre.