Vitaminok az egészséges fogakért és szájüregért

2017. február 8.

Az egészséges szájnyálkahártya és fogazat fenntartásához az alábbi vitaminok nélkülözhetetlenek.

Vitaminok az egészséges fogakért és szájüregért.doc 750

A vízben oldódó vitaminokra – mint amilyen a C- és a B-vitamin – jellemző, hogy a szerveztünk nem tárolja, ezért folyamatosan gondoskodnunk kell beviteléről, pótlásáról. Ezzel szemben a zsírban oldódó vitaminok – az A-, D-, E-, és a K-vitamin – a szervezetben tárolódnak, így esetükben jobban oda kell figyelni a bevitt mennyiségre.

A vitaminhiány okozta betegségek és tüneteik

A szájüreg szövetei igen aktív anyagcserét folytatnak, és gyorsan is újulnak meg, ehhez nagy szükségük van vitaminokra.

A-vitamin

Az A-vitamin hiánya a szájüregben hámképzési zavart okoz, súlyos szájszárazsághoz, szemszárazsághoz vezet, de hiányában még a látásunk is gyengül.

B-vitamin (komplex)

A B-vitamin komplex nem egy, hanem nagyon sok különböző kémiai szerkezetű molekula együttese. Ebbe a csoportba tartozik többek között a B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (nikontinsav), B5 (pantoténsav), B6 (piridoxin) B12-vitamin, és a folsav. Részleges B-vitamin hiány esetén zavart szenved a szájnyálkahártya megújulása, nyelvünk érzékeny lesz, az ajak kiszárad, berepedezik, a szájzugban kis érzékeny repedések alakulnak ki. A B12-vitamin és folsav hiánya vérszegénységhez vezet, melynek első tünetei a szájban alakulnak ki. A nyelv hámja sorvad, elvékonyodik, a nyelv égő, fájdalmas lesz.

C-vitamin

A C-vitamin nagyon sok szöveti reakció fontos eleme. Hiányában sérülnek a hajszálerek, rossz a sebgyógyulás. Az első tünetei között említhető az ínygyulladás és ínyvérzés. Ma a fejlett világban súlyos C-vitamin hiány nagyon ritkán fordul elő, azonban relatív C-vitamin hiánnyal mindig számolnunk kell, főleg a kora tavaszi időben. A C-vitamin véd a vírusos betegségek (influenza, herpesz) ellen, segíti az immunrendszer hatékony működését és támogatja a sebgyógyulást is.

D-vitamin

A D-vitamin nélkülözhetetlen a normális csontfejlődéshez. Ez a vitamin napsugár hatására a bőrünkben képződik, de napsugár hiányában mesterségesen kell bevinni. A D-vitamin támogatja immunrendszerünket, és véd a csontritkulás ellen.

K-vitamin

A K-vitamin nélkülözhetetlen a normális véralvadáshoz. Hiányában vérzékenység alakul ki. Nagyon sok zöldségféle gazdag K-vitaminban, így a sárgarépa, brokkoli, zöldborsó, málna, eper.

A BENU Online Gyógyszertárban kapható vitaminokat itt találja >>


Fogzománc károsító ételek és szokások

A következő ételek, italok és szokások egyáltalán nem tesznek jót a fogaknak, sőt kifejezetten károsítják a fogzománc anyagát. Mit tehetünk fogaink épségének megőrzéséért?

A műtét utáni otthoni fájdalomcsillapítás lehetőségei

Milyen lehet a műtét utáni fájdalom, és mit tehetünk a minél hatékonyabb fájdalomcsillapítás érdekében?

Fogyínyvérzés okai, megelőzése, kezelése

Fogyínyvérzés okai, megelőzése, kezelése

A gyakori fogínyvérzés valódi okai, megelőzése és kezelése.

A bölcsességfogakról

A bölcsességfogak védtelenebbek a plakk-képződés szempontjából.

A fogerózió jelei, okai és megelőzése

A fogerózió jelei, okai és megelőzése

A fogerózió megelőzésének legfontosabb szabályai.

Összes cikk Egészség A-Z témában