Kattognak az ujjai? Ezt jelenti!

2018. január 31.

Minél idősebbek leszünk, annál nagyobb zajra számíthatunk az ízületeink táján. De melyek például az ujjkattogás okai? Ennek jártunk utána!

ujjkattogás okai

ujjkattogás okai

Mindannyian tapasztaltuk már, hogy a térdek, olykor recsegnek amikor felállunk, a nyakunk-vállunk ropog ha nyújtózunk egyet, a bokánk és a csuklónk is zajonghat és az ujjaink is kattognak alkalom adtán. Gyakran előfordul, hogy ezek a zajok hangosak és kissé zavaróak, nem is csoda, ha úgy gondoljuk, hogy ilyenkor valami nincs rendben az ízületeinkkel, hogy valami probléma áll például az ujjkattogás hátterében. A csikorgó és nyikorgó ízületek idegesítőek lehetnek, de általában nem kell aggódnunk – mondják az ortopédsebész szakemberek. Normális és gyakori események ezek.

De ha az állandó recsegés és kattogás folyamatos fájdalommal vagy duzzanattal társul, az arra utalhat, hogy valami nem megfelelően működik és itt az idő, hogy meglátogassa orvosát!

Miért okoznak zajt az ízületek?

Sokan észreveszik, hogy ízületeik egyre több hangot adnak ki, ahogy idősödnek. Ennek jó oka van. Minél régebben használjuk az ízületeinket, annál nagyobb a zaj, amit az ízületek okozhatnak, mert a porcok egy része elhasználódik és az ízületben levő „kenőanyag” mennyisége is csökken, de ez a normális öregedési folyamat része. Ekkor ezek a felületek kicsit durvábbak, szárazabbak lesznek és a súrlódásuk, mozgásuk adja a dörzsölődő, pattogó, recsegő hangokat. Az ízületek és csontok közötti szalagok mozgása is okozhat kattanásokat. Ahogy a mozdulatok során ezek összepréselődnek és csúszkálnak a csontokon, pattogó hangot adhatnak ki.

Hogyan lehet elkerülni a csikorgó ízületeket?

Az egyik módja annak, hogy elkerüljük az ízületek csikorgatását-ropogását,  a rendszeres és nem túlságosan megerőltető testmozgás, amit a nap folyamán végzünk. A másik fontos tényező, a test hidratáltsága. Azonban ez a két dolog ebben az esetben összefügg, ugyanis minél gyakrabban és többet mozgunk, annál jobban “kenődik” meg a csontok közötti terület nedvességgel. Ha ül vagy fekszik, a folyadék az ízületekben nem mozog. Minél aktívabbak vagyunk, annál nagyobb  lesz az  ízületek nedvességtartalma. Természetesen a kellő folyadék fogyasztás is szerepet játszik a hidratáltságban, de az ízületek védelme érdekében önállóan ez nem elegendő.