TOP 10 ásványi anyag, amire Önnek is szüksége van! 2. rész

2016. augusztus 15.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány

Cikkünk első részében ismertettük az első 5 nélkülözhetetlen ásványi anyagot, amelyre szervezetünknek feltétlenül szüksége van a zavartalan működéshez. Lássuk a lista második felét!

Az ásványi anyagok tizes toplistáján szerepel a cink, jód, foszfor, kálium, kálcium, melyekről bővebben a cikk első felében írtunk. Íme, a lista folytatása:

TOP10 ásványi anyag 6-10-ig

  • A magnézium a szervezetben a negyedik legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag, amely nagyrészt a csontokban található és közel 300 enzim működésében vesz részt. Fontos szerepe van az ideg- és izomműködésben, a stressz csökkentésében, a trombózis megelőzésében, a véralvadás, a szívműködés szabályozásában, a menstruációt megelőző tünetek enyhítésében, a légutak tágításában, a szívritmus-zavarok és szívinfarktust követő újabb események megelőzésében, cukorbetegekben pedig az inzulin-egyensúly fenntartásában. A hétköznapi stressz óriási mértékben leköti a magnéziumot az adrenalin szint emelkedése miatt (az adrenalin magnéziumot von ki a szervezetből, amely a vizelettel távozik), de a szervezet magnézium készletét csökkenti a drasztikus fogyókúra, rendszeres alkoholfogyasztás, túlzott fizikai igénybevétel, hányás, hasmenés és a rostszegény táplálkozás is. Magnézium hiányára utal a koncentrálóképesség csökkenése, fáradtság, kimerültség, idegesség, alacsony vérnyomás, szapora szívműködés, izomgörcs, szemhéjremegés. A finom pékáruk, a cukor, a túl sok zsírfogyasztás gátolja a magnézium felszívódását. A fehérjékben gazdag táplálék pedig növeli a szervezet magnéziumigényét és egyben gátolja annak felvételét, akárcsak a kalciumban gazdag étrend és a rendszeres alkoholfogyasztás is.

Cheerful mother and her child having breakfast in the kitchen

  • A nátrium annak ellenére, hogy a köztudatban általában „rossznak” van beállítva, nélkülözhetetlen a szervezet sav-bázis egyensúlyának a fenntartásához, valamint szerepe van az ingerületátvitelben és az izomműködésben. A szervezetből vizelettel és verejtékkel távozik.
  • A réz esszenciális mikro- tápanyag, mely szükséges az enzimek, a csontok, a kötőszövet, és a vörösvérsejtek kialakításához, a fehérje anyagcseréhez, a bőr rugalmasságának megtartásához, az egészséges idegekhez. A réz segíti a csontképződést, nélkülözhetetlen az íz-érzékeléshez. A réz fokozza a szervezet vasfelszívó képességét, segít karbantartani a szívben és a vérerekben a kötőszövetek épségét, jó hatással van a porcok és inak regenerálására, és jelentős szerepet játszik az immunrendszer működésének kialakításában, hiánya a vér káros koleszterinszintjének növekedéséhez vezet. Az emberi szervezet napi rézigénye 1-2 mg, melynek bevitelére különösen idősebb korban kell odafigyelni, mivel számos időskori betegség oka a rézhiány.
  • A szelén legnagyobb mennyiségben a májban és a lágy szövetekben található meg. Amellett, hogy fontos enzimalkotó, legfontosabb szerepe antioxidáns tulajdonságából következik, amelynek köszönhetően képes az oxidatív stressz mérséklésére, erősíti az immunrendszert, segít a szervezet kórokozókkal szembeni védekezésében. Számos daganattípus esetében igazolták, hogy a szelén gátolja a kialakulást, illetve az egészséges sejtek számára védekező eszközt jelent.
  • A vas fontos összetevője az oxigén felvételéért és a szövetekhez szállításáért felelős ún. hemoglobinnak és az izomsejteknek. Vashiány esetén vérszegénység alakul ki, a vér oxigénszállító kapacitása csökken, melynek tünetei fáradékonyság, szédülés, gyengeség.

A magnéziumhiány jelei – Így pótolja!

A magnézium az emberi sejtek belsejének második legnagyobb koncentrációban megtalálható pozitív töltésű ionja, jelentőségét tekintve azonban a szervezet legfontosabb fémionjának tekinthető.

A vitaminok hiánya és tüneteik

A szervezet hiányos vitaminellátottsága jellegzetes hiánytünetekben nyilvánul meg.

A folyadékvesztés veszélyes lehet

A folyadékvesztés veszélyes lehet!

A hasmenés és a hányás főleg a folyadék- és sóháztartást veszélyezteti.

TOP 10 ásványi anyag, amire Önnek is szüksége van! 1. rész

Ha szeretnénk sokáig elkerülni a betegségeket, megőrizni testi-szellemi fittségünket, a következő 10 ásványi anyagra mindenképpen szüksége van szervezetünknek.

A vashiányról

Az egyik leggyakoribb táplálkozási elégtelenség, a vérszegénység legfőbb kiváltója.