Téli depresszió – Így kezelhető és előzhető meg!

2016. november 5.

A legjobb módszerek a lehangoltság elűzésére.

Téli depresszió - Így kezelhető és előzhető meg!

A depresszió tünetei és megelőzése

A téli depresszió elsődleges oka a téli időszakra jellemző fényhiány és a szervezet nyári tartalékainak lemerülése. A kevés napfény a szervezetben alacsony szerotonin és magas melatonin szintet eredményez, ami kedvezőtlenül befolyásolja a kedélyállapotot. Télen lemerül a szervezet energiaszintje is, jellemző a fáradékonyság, a kedvetlenség. Tünet lehet a nyugtalanság, ingerlékenység, az érdektelenség és az aluszékonyság is. Mindezeken felül jelentkezhet étvágytalanság vagy éppen falánkság is. A téli depresszió abban különbözik a súlyos, klinikai depressziótól, hogy a téli depresszióban szenvedő minden tünet mellett is képes ellátni mindennapi feladatait.

1. Mozogjon!

A legjobb ellenszer a mozgás. Járjon csoportos edzésre, táncolni, majd az edzés végeztével szaunázzon! A mozgás örömet okoz, mert hatására endorfin szabadul fel a szervezetben, a szaunázás pedig jótékonyan hat az immunrendszerre, a vérkeringésre.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

2.  Töltsön minél több időt a szabadban!

Töltsön minél több időt a szabad levegőn, a hideg idő ellenére is! Törekedjen arra, hogy minél több időt töltsön ébren a természetes fényben! A fényterápia (2500 lux feletti fény) jótékony hatása ismert, már Magyarországon is alkalmazzák ezt a módszert. Azt azonban érdemes tudni, hogy a szolárium nem helyettesíti a napfényt!

3. Pihenjen eleget!

A hétvégéket, szabad délutánokat használja aktív kikapcsolódásra! Szánjon időt önmagára, legalább napi fél órát olyan tevékenységekre, melyek örömet adnak – például zenehallgatás vagy aktív zenélés, olvasás, találkozás barátokkal, filmnézés.

Téli depresszió - Így kezelhető és előzhető meg!

4. Gondolkodjon pozitívan!

A negatív gondolkodást természetesen nem könnyű megváltoztatni, de erre is léteznek módszerek, például a kognitív viselkedés terápia. Tudatos törekvéssel mindenki képes arra, hogy a valóságot elfogadó realista emberré váljon, aki észreveszi és értékeli a környezetében a jó dolgokat. Mivel ez az ember hangulatára pozitív hatással van, érdemes kipróbálni.

5. Ápolja társas kapcsolatait!

A társas kapcsolatok ápolása, a családtagokkal, barátokkal együtt töltött idő az ember alapvető igénye, biztonságot ad és eloszlatja a rosszkedvet. Ez a téli depressziónak is remek ellenszere.

+1 tipp: Szedjen multivitamint!

A fáradékonyság, kimerültség hátterében sokszor vitaminhiány áll, ezt megelőzendő, a téli hónapokban szedjünk multivitamin készítményt!

Tanácsok karácsonyi depresszió ellen

Tanácsok karácsonyi depresszió ellen

Bár csak egy mítosz, hogy az öngyilkosságok a karácsonyi ünnepek körül a leggyakoribbak (valójában tavasszal), mégis hajlamosak vagyunk ilyenkor depresszióssá válni. De miért van ez és hogyan kerülhetjük el?

A bipoláris zavar fázisai3

A bipoláris zavar fázisai

A bipoláris zavarral küszködő ember rendkívül szélsőséges érzelmi hullámzásokon és hangulatingadozáson megy keresztül, melytől nem csak ő szenved, de a környezete is.

Mi állhat a pánikbetegség hátterében?2

Mi állhat a pánikbetegség hátterében?

A pánikbetegség a legfélelmetesebb pszichés zavarok egyike. Fontos, hogy elkülönítsük a pánikrohamtól. Utóbbit élete során az emberek 10%-a legalább egyszer átéli. Pánikbetegségről akkor beszélünk ha a pánikrohamok többször ismétlődnek.

Depressziót okozhat a nőknél a túl hosszú munkaidő

Depressziót okozhat a nőknél a túl hosszú munkaidő

Ennek a hírnek valószínűleg nem örülnek a munkáltatók. Brit kutatók ugyanis kiderítették, hogy a hosszú munkaidő depressziót okozhat a nőknél. Azaz ha kiegyensúlyozott munkaerőt szeretnének, akkor jobban teszik, ha nem dolgoztatják túl őket.

A skizofrénia okai – Mi állhat a betegség hátterében?

A skizofrénia okai – Mi állhat a betegség hátterében?

Magyarországon több mint nyolcvanezer ember szenved ebben a mentális betegségben, aminek kiváltó okai nagyon összetettek. Lássuk, hogy mi vezethet a skizofrénia kialakulásához.