Téli depresszió – Így kezelhető és előzhető meg!

2016. november 5.

A legjobb módszerek a lehangoltság elűzésére.

Téli depresszió - Így kezelhető és előzhető meg!

A depresszió tünetei és megelőzése

A téli depresszió elsődleges oka a téli időszakra jellemző fényhiány és a szervezet nyári tartalékainak lemerülése. A kevés napfény a szervezetben alacsony szerotonin és magas melatonin szintet eredményez, ami kedvezőtlenül befolyásolja a kedélyállapotot. Télen lemerül a szervezet energiaszintje is, jellemző a fáradékonyság, a kedvetlenség. Tünet lehet a nyugtalanság, ingerlékenység, az érdektelenség és az aluszékonyság is. Mindezeken felül jelentkezhet étvágytalanság vagy éppen falánkság is. A téli depresszió abban különbözik a súlyos, klinikai depressziótól, hogy a téli depresszióban szenvedő minden tünet mellett is képes ellátni mindennapi feladatait.

1. Mozogjon!

A legjobb ellenszer a mozgás. Járjon csoportos edzésre, táncolni, majd az edzés végeztével szaunázzon! A mozgás örömet okoz, mert hatására endorfin szabadul fel a szervezetben, a szaunázás pedig jótékonyan hat az immunrendszerre, a vérkeringésre.

2.  Töltsön minél több időt a szabadban!

Töltsön minél több időt a szabad levegőn, a hideg idő ellenére is! Törekedjen arra, hogy minél több időt töltsön ébren a természetes fényben! A fényterápia (2500 lux feletti fény) jótékony hatása ismert, már Magyarországon is alkalmazzák ezt a módszert. Azt azonban érdemes tudni, hogy a szolárium nem helyettesíti a napfényt!

3. Pihenjen eleget!

A hétvégéket, szabad délutánokat használja aktív kikapcsolódásra! Szánjon időt önmagára, legalább napi fél órát olyan tevékenységekre, melyek örömet adnak – például zenehallgatás vagy aktív zenélés, olvasás, találkozás barátokkal, filmnézés.

Téli depresszió - Így kezelhető és előzhető meg!

4. Gondolkodjon pozitívan!

A negatív gondolkodást természetesen nem könnyű megváltoztatni, de erre is léteznek módszerek, például a kognitív viselkedés terápia. Tudatos törekvéssel mindenki képes arra, hogy a valóságot elfogadó realista emberré váljon, aki észreveszi és értékeli a környezetében a jó dolgokat. Mivel ez az ember hangulatára pozitív hatással van, érdemes kipróbálni.

5. Ápolja társas kapcsolatait!

A társas kapcsolatok ápolása, a családtagokkal, barátokkal együtt töltött idő az ember alapvető igénye, biztonságot ad és eloszlatja a rosszkedvet. Ez a téli depressziónak is remek ellenszere.

+1 tipp: Szedjen multivitamint!

A fáradékonyság, kimerültség hátterében sokszor vitaminhiány áll, ezt megelőzendő, a téli hónapokban szedjünk multivitamin készítményt!

Anorexia, bulímia – Étkezési zavarok

Anorexia, bulímia – Étkezési zavarok

Bár a táplálkozás szükséges ahhoz, hogy életben maradjunk, zavarai mégis gyakoriak, hiszen a vékonyabb testalkat utáni vágy nem ismeretlen dolog a mai világban. Ezért pedig sokan képesek szinte bármit megtenni, amivel egy idő után az egészségüket is súlyosan veszélyeztetik.

Tanácsok karácsonyi depresszió ellen

Tanácsok karácsonyi depresszió ellen

Bár csak egy mítosz, hogy az öngyilkosságok a karácsonyi ünnepek körül a leggyakoribbak (valójában tavasszal), mégis hajlamosak vagyunk ilyenkor depresszióssá válni. De miért van ez és hogyan kerülhetjük el?

betegségek lelki okai

Betegségek lelki okai

Cikkünkben összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló tüneteket és betegségeket és azt, mi állhat a hátterükben. Lássuk, melyek ezen betegségek lelki okai.

féltékenység okai

A féltékenység pszichológiai okai

A féltékenység minden kapcsolatban megjelent már valamilyen formában, de vajon miért üti fel fejét a zöld szörnyeteg? Mi az oka, a háttere a féltékenységnek? Lehet, hogy nem is a másik okozza bennünk ezt a gyötrő érzést?

pszichogén bénulás

A pszichogén bénulás

Mi az a pszichogén bénulás és mikor jelentkezik?