Tej helyett ezeket igya!

2016. október 7.

Bemutatjuk a tej legjobb alternatíváit, a gabona- és magtejeket.

Allergia és érzékenység

A tehéntejallergia a szervezetnek a tehéntejfehérje összetevőire kialakuló túlérzékenységi reakciója, a tejcukorérzékenység pedig a tejcukor lebontásának emésztési zavara. A tejcukorbontó enzim, a laktáz működése 3 éves kor körül éri el a csúcspontját, majd ezt követően genetikailag meghatározott mértékben csökkenni kezd. Míg a tejallergiát vérvétellel, a kóros ellenanyag jelenlétének kimutatásával diagnosztizálják, addig a tejcukorérzékenységet legmegbízhatóbban a hidrogén kilégzési teszttel mutatják ki. A szójatejet és a magtejeket (dió, mandula, szezám) 3 éves kor alatt nem javasolják a szakemberek, mert allergizálhatnak, a gluténérzékenyek pedig jobb, ha kerülik a gabonaitalok bizonyos fajtáit, így a zabtejet és inkább rizs- vagy mandulatejet fogyasztanak.

Gabonatejek

Ezek az italok a gabonaféle turmixolásával, víz, cukor, só, vitaminok és ásványi anyagok, valamint esetenként növényi olaj hozzáadásával készülnek. A szójatej magas fehérjetartalma miatt az egyik legalkalmasabb tejpótló, vasban is gazdag, továbbá laktózmentes. A kölesital szintén laktózmentes, jól használható shake-ekhez, desszertekhez, főzhetünk is vele. A tönkölyital tönkölybúzából, vízből és sóból készül, jó E- és B-vitaminforrás, magas a kovasavtartalma.

Cute little girl and her handsome father are drinking and eating, showing Ok sign and smiling while having breakfast in kitchen at homeA rizs-, zab-, és más gabonatejek előnye a magas rosttartalom, mely támogatja az emésztést, tisztítja a bélrendszert, csökkenti a koleszterinszintet. Hátrányuk viszont, hogy kalciumtartalmuk alacsony, ezért érdemes azzal dúsított változatot vásárolnunk. A rizstej könnyen emészthető, fehérjéje az egyik legjobb hipoallergén, teljes értékű fehérjeforrás, azaz mind a kilenc esszenciális aminosavat tartalmazza, amiből a fehérjék felépülnek.

Magtejek

A tejhelyettesítő italok másik kedvelt változata a magtej, mely olajos magvak őrleményéből, víz és édesítőszer hozzáadásával készül. A dió-, szezám-, kesu-, mandula- és napraforgómagtej kalcium- és D-vitamin tartalma magasabb mint a gabonatejeké, sőt, zsírösszetételük is kedvezőbb. Ezeket házilag is elkészíthetjük, egy nagy teljesítményű turmixgép segítségével bármely magfélét apróra törhetünk, és saját ízlésvilágunknak megfelelően ízesíthetjük. Az elkészítés minden alapanyag esetén hasonló: tiszta vízbe áztatjuk egy éjszakára a lehetőleg bio magokat, majd másnap egy háztartási robotgéppel pépesítjük, majd leszűrjük, különválasztva így a „tejet”.

Melyiket válasszuk?

A legtöbb növényi tejben egyáltalán nincs koleszterin, kevesebb zsírt, ugyanakkor több telítetlen zsírsavat  és emésztésjavító rostot tartalmaz, mint állati eredetű társaik.

A szójaitalokban kevesebb, a gabonatejekben azonban több a cukor, mint a tehéntejben, ugyanakkor mindegyik növényi tej nélkülözi a laktózt, ezért a laktózintoleranciában szenvedőknek ideális választás bármelyik fajta.

A zabtej előnye, hogy beta-glukán enzimet tartalmaz, amely csökkenti a vérkoleszterin szintjét. A szója pedig az ösztrogén hormonra hasonlító izoflavonban gazdag, amely enyhítheti a változókor kellemetlen tüneteit és segíthet a mellrák megelőzésében.

Az édesítetlen növényi italok kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint a tehéntej, energiatartalmuk 35-57 kcal között mozog deciliterenként. A legenergiaszegényebb a szójatej, amelyben azonban több vas és magnézium található, mint az állati eredetű tejekben. Bár a növényi tejekben nincs kálcium, a legtöbb gyártó ezt a hiányt egy  magas kalcium- és ásványi anyagtartalmú algafajta – Litothamnium Calcareum – hozzáadásával orvosolja.

Emésztést segítő vagy méregtelenítő? Van különbség

Emésztést segítő vagy méregtelenítő? Van különbség

Az emésztést segítő készítményeket és a méregtelenítés fogalmát sokszor kötjük össze. Nem teljesen hibás az asszociáció, hiszen a jó emésztésnek és a méregtelenítés folyamatának van köze egymáshoz. De van köztük különbség.

5 emésztést segítő olaj

5 emésztést segítő olaj

Azt mindenki tudja, hogy az emésztés komoly szerepet játszik szervezetünk működésében, de sokan nem értik pontosan annak működését. Pedig emésztőrendszerünk karbantartása fontosabb, mint gondolnánk.

Hasfogók használata – tippek és tudnivalók

Hasfogók használata – tippek és tudnivalók

A hasmenés általában mindenkit a legrosszabb pillanatban kap el, emiatt sokan rögtön hasfogó gyógyszerekért nyúlnak. Ez azonban nem mindig jó megoldás, hiszen például stressz vagy izgalom okozta problémánál nem feltétlen kell beavatkoznunk.

8 étel, ami székrekedést okoz

8 étel, ami székrekedést okoz

A székrekedés és a lassú anyagcsere napjaink egyik nagy problémája. A fennálló problémát néha már csak súlyos betegségek okán vesszük észre, amikor már késő! Változtasson étrendjén, hogy elkerülje a bélrendszert érintő betegségek kialakulását!

aranyér tünetei kezelése

Aranyér tünetei és kezelése

Nem szeretünk beszélni róla, pedig sokunk életében visszatérő, nem kívánatos "vendég." Lássuk, mik az aranyér tünetei, és milyen lehetőségek vannak a kezelésre!