Tartsuk kordában testsúlyunkat az ünnepek alatt

2019. december 4.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

A karácsony a szeretteinkkel töltött minőségi időn túl a roskadozó asztalokról és a jól ismert karácsonyi extra kilókról szól általában. Bár a kísértés nagy, érdemes néhány alapszabályt betartanunk, hogy kordában tarthassuk testsúlyunkat.

Tartsuk kordában testsúlyunkat az ünnepek alatt

Tartsuk kordában testsúlyunkat az ünnepek alatt

Bár az ünnepek sok finomságot kínálnak és a nagy “rokonjárásban” gyakran előfordul, hogy naponta kétszer vagy háromszor is ebédelünk, mégsem kell törvényszerűen meghízni. Érdemes az ünnepek alatt szem előtt tartani az alapigazságot, miszerint súlygyarapodás csak akkor következik be, ha felbomlik a táplálék felvételének és a felesleg leadásának egyensúlya. Ha odafigyelünk az egyensúly fenntartására, akkor karácsony után egészségesek maradhatunk. Ellenkező esetben – vagyis ha sokkal több kalóriát veszünk fel, mint amennyit később leadunk – a mérleg nem tartogat nekünk sok jót.

A legfontosabb, hogy próbáljunk odafigyelni a táplálkozásunkra, és tartsuk magunkat a megszokott napi kalóriabevitelhez. Abban az esetben, ha az ünnepek alatt a szokásos táplálékmennyiség esszük meg, akár rosszullétet is eredményezhet. Magyarországon tradicionálisan az ünnepi fogásaink szénhidrátban és zsírban gazdagok, ami bár gazdaggá teszi az ételek ízét, annál kevésbé tesz jót a szervezetünknek, különösen, ha az egy betegség vagy a korunk miatt legyengült. Persze azért, hogy egészségesebb étel kerüljön az asztalra, nem kell teljesen új alapokra helyezni a család étkezési hagyományait, de mindenképpen érdemes legalább egy kicsit változtatni az összetevőkön és az arányokon.

Hagyjuk ki a karácsonyi menüből a különösen zsíros és fűszeres ételeket, hiszen ezek többletterhelést jelentenek az emésztésünknek, illetve az immunrendszerünknek is. Érdemes a süteményekben felhasznált nagy mennyiségű cukrot is alternatív édesítőszerekkel helyettesíteni, hiszen a cukor felhalmozódása nagyban hozzájárul az ünnepek után észlelhető túlsúlyhoz. Fontos tudni, hogy a pezsgő, likőrök és egyéb alkoholos termékek is rengeteg cukrot tartalmaznak, emiatt fogyasztásukat igyekezzünk a minimumra csökkenteni.

A táplálkozási szabályok betartása mellett igyekezzünk napi szinten mozogni is az ünnepek alatt. Tekintettel arra, hogy sok esetben nehezebb a mindennapokban bejáratott edzéstervet betartani, érdemes alternatív megoldásokon gondolkodni. Egy hosszabb séta a természetben, egy hosszú hétvégével összekötött kirándulás vagy akár a házunk előtti hókupac ellapátolása is elegendő mozgást biztosíthat számunkra, hogy megszabaduljunk az extra dekáktól.

5 tipp, hogy egészségesen indítsuk az újévet

5 tipp, hogy egészségesen indítsuk az újévet

Karácsony után a legtöbben fogadalmakkal indítják az új évet, melyek rendszerint az egészséges életmódot hivatottak elérni. Az alábbi 5 tanács betartása mellett biztosan egészségesebben élhet a következő esztendőben.

A hosszú élet 5 titka

A hosszú élet 5 titka

Évszázadok óta kutatják a hosszú élet titkát, és most úgy tűnik, hogy végre megtalálták. Legalábbis az alábbiak betartásával nagy eséllyel sikerülhet meghosszabbítanunk az életünket.

A testzsír befolyásolná az agytérfogatot?

A testzsír befolyásolná az agytérfogatot?

A testben található zsír magas aránya számos negatív egészségügyi kockázatot hordoz. Közöttük találjuk a szív- és érrendszeri problémák vagy a cukorbetegség kialakulását is. Egy nemrégiben készült kutatás szerint pedig az agyunkat érintheti.

5 dolog, amit mindennap tegyen meg az egészségéért

5 dolog, amit mindennap tegyen meg az egészségéért

Egészségesen élni nem csak azt jelenti, hogy heti négyszer zöldség turmixszal a kezünkben elindulunk a konditerembe. A legkisebb dolgok is számítanak, olyanok, amelyeket könnyű szerrel beépíthetünk mindennapi rutinunkba.

Így kezdjünk el okosan mozogni az újévben

Így kezdjünk el okosan mozogni az új évben

Az újév kezdete sokunk számára legerősebb elhatározásaink megszületésének időszaka. Viszont ha fogyókúrába vagy a fittségért folytatott küzdelembe kezdünk, jól tesszük, ha okosan fogunk bele.

Összes cikk Aktuális, érdekességek témában