Mit tegyünk pánikroham esetén?

2019. február 8.

Aki pánikrohamokban szenved, zömében feszült, ami általában merev izomzatban, heves légzésben, a lélegzet visszatartásában, gyors szívverésben, szédülésben, remegésben, izzadásban jelentkezik. A beteg úgy érzi, mindjárt felrobban vagy szörnyethal.

Mit tegyünk pánikroham esetén?

Mit tegyünk pánikroham esetén?

Ha épp pánikrohamunk van, akkor nagyon nehéz abból kijönni, hiszen folyamatosan egy negatív dolgon jár az agyunk, amitől csak egyre rosszabb lesz. Nagy lelkierő kell ahhoz, hogy kijussunk egy ilyen helyzetből, amiben az alábbi tippek a segítségünkre lehetnek.

Először is nagyon fontos, hogy ne legyünk egyfolytában feszültek, hanem próbáljunk meg lazítani, így kisebb eséllyel lesz pánikrohamunk. Ehhez próbáljuk ki az alábbiakat:

  • Egy nap többször tartsunk érzelmi szüneteket, végezzünk például különböző légzőgyakorlatokat.
  • Rendszeresen sportoljunk.
  • Aludjunk eleget.
  • Többször együnk keveset, ezáltal nem esik le a cukrunk.
  • Kerüljük a koffeint, a nikotint és a cukrot.
  • Úgy alakítsuk ki a környezetünket, hogy az biztonságérzetet adjon: megbízható barátok, stabil párkapcsolat, biztos munka…
  • Ne húzódjunk vissza! Nyíltan beszéljünk egy megbízható személlyel a pánikrohamainkról.

Milyen módszerekkel enyhítsünk a pánikrohamon?

Lélegezzünk mélyen a hasunkba

A levegő visszatartásával vagy a lapos, szapora légzéssel kiválthatunk egy pánikrohamot, illetve súlyosbíthatunk rajta, épp ezért nagyon fontos, hogy odafigyeljünk a lélegzetvételünkre. Ha azt vesszük észre magunkon, hogy a fentebb említett módok egyikén vesszük a levegőt, akkor próbáljunk meg ezen változtatni. Lélegezzünk lassan, mélyen a hasunkba, majd szépen lassan fújjuk ki a levegőt. Ezt addig csináljuk, amíg meg nem nyugszunk.

Izomlazítás

A feszült izmok is elősegíthetik egy pánikroham kialakulását, sőt, meg is hosszabbíthatják azt. Leggyakrabban a vállunk, a tarkónk, az arcizmaink, a kezeink és a fenékizmaink feszülnek, merevednek meg. Mindegyik testrészre koncentráljunk külön-külön, és próbáljuk meg azokat ellazítani.

Tereljük el a gondolatunkat!

Ha azt érezzük, hogy kezdünk befeszülni, és közeleg a roham, akkor ne a félelemre és az ezzel járó testi változásokra összpontosítsuk a figyelmünket, hanem próbáljunk meg valami szépre, kellemesre gondolni.

Ne nyomjuk el a félelmet!

Fontos, hogy ne próbáljuk meg elnyomni a pánikrohamot, hanem engedjünk a félelemnek. Minél jobban védekezünk ellene, annál erősebb és intenzívebb lesz a roham. Azonban minél többször élünk át egy ilyen helyzetet és vesszük észre, hogy nem történik semmi rossz, annál gyengébbek lesznek a rohamok, a legjobb esetben pedig teljesen megszűnnek. De ne felejtsük el, hogy a pánikroham orvosi konzultációt, esetleg gyógyszeres kezelést igényel, ezért fontos, hogy az első roham után keressünk fel szakembert!

Kulcsszavak: , ,