Makacs sérülés: az izomhúzódás

2016. november 2.

Kapcsolódó tünetek:

izomfájdalom, izommerevség

Hogyan előzhetjük meg és mit tehetünk, ha megtörtént a baj?

Egy rosszul kivitelezett mozdulatnak, illetve túlterhelésnek könnyen lehet erős fájdalommal járó izomhúzódás, vagy rándulás a következménye.

Mitől alakulhat ki?

Talán a leggyakoribb sportsérülések egyike. Labdajátékok és atlétikát űzők tipikus sportsérülése (bemelegítés hiánya, minősége), de fontos megjegyezni, hogy kezdő sportolóknál is gyakran előfordul. Hirtelen irányváltás, ugrás is kiválthatja. Kevesen tudják, de a nem megfelelő lábbeli viselete is hozzájárulhat a kialakuláshoz.

Biztos, hogy húzódás?

A húzódás az esetek döntő többségében a lábszár-, a comb-, a hát-, a felkar- vagy a has izmaiban következik be. Attól függően, mely izomcsoportok érintettek, a sérülés ugyanazokat a tüneteket produkálja: jeges fuvallatszerű érzés fut át az izmon, ami megkeményedik, a sérült terület nyomásra fájdalommal válaszol. Figyelem! A sérülés súlyosbodásának elkerülésére, komolyabb sérülések (pl. izomszakadás) elkerülése érdekében a további mozgás tilos!

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

  • Apranax Dolo 100 mg/g gél 100g

    Apranax Dolo 100 mg/g gél 100g

    <p>Az Apranax Dolo gél formájú gyógyszer. A gyógyszer naproxén hatóanyagot tartalmaz 100 mg/g mennyiségben, és a nem-szteroid gyulladás-csökkentő gyógyszerekhez sorolható (NSAID). A gyógyszer fájdalomcsillapító hatású gél, amit lokálisan alkalmaznak a bőrön. Terápiás javallatok: - izom- és ízületi fájdalom, - csont-ízületi gyulladás (oszteoartritisz).</p>

    2 699 Ft

Mit kell tennünk?

Banális, hétköznapi sérülésnek gondoljuk, de a húzódásnak igen súlyos következményei is lehetnek, ennek megfelelően gyorsan kell cselekednünk. Az elsősegély négy alapvető lépésből áll:

  • izomhuzodas301A mozgás abbahagyása, pihentetés: semmilyen módon nem terhelhető tovább az érintett izom, nyugalomba kell helyezni.
  • Jegelés: a sérült területet jéggel, hideg borogatással ajánlott hűteni. A hűtés körülbelül 20 percen át tartson. Egyik módszernél sem szabad hagyni, hogy a bőrfelületet közvetlenül érje hideg, különben akár fagyási sérülést is szenvedhetünk. Nyílt seb esetén a hűtés és jegelés alkalmazása tilos!
  • Kompresszió: a korszerű, rugalmas anyagból készült fáslik, kötszerek széles skálája érhető el a patikákban. Az erre helyezett hideg borogatással megelőzhető a vérömleny kialakulása.
  • A sérült végtagot helyezze magasra! Tegyen párnát alá, hogy az magasan legyen, így elkerülhető a fájdalmas duzzanat kialakulása. A sérülés után már alkalmazható meleg borogatás is, mely gyorsítja a gyógyulás folyamatát. Megerőltető mozgás végzése tiltott, enyhe, átmozgató jellegű mozgás (pl.) viszont kifejezetten ajánlott.
  • Már a kezelés korai fázisában ajánlott a korszerű, kifejezetten izom- és ízületi fájdalmak enyhítésére szolgáló készítmények alkalmazása, ilyen a Voltaren Dolo.

Tippek otthonra

Segítheti a gyógyulást:

  • az árnikatartalmú kenőccsel végzett enyhe masszázs;
  • a sérült terület gyümölcsecetbe mártott textillel történő finom bedörzsölése;
  • iszappakolás;
  • a körömvirágkenőcs enyhíti a fájdalmat.

Mikor kell orvoshoz fordulni?

Mindenképp szakemberhez kell fordulni, ha a fájdalom nem enyhül, illetve, ha izomgyengeséget tapasztalunk, valamint az izomműködés, és a mozgás korlátozódik! Az orvos – szükség esetén ultrahang vizsgálatot rendel el ez alapján könnyen megállapítja, csupán húzódásról avagy szakadásról van-e szó. A további kezelés is ennek tükrében történik majd.

Előzzük meg!

A mozgást megelőző alapos melegítés, nyújtó gyakorlatok végzése, a levezető mozgás, kocogás mindenképp jó hatású. A már bemelegedett izmot nem szabad kitenni hidegnek. Az sportolás utáni meleg zuhany izomlazító hatású. Fontos, hogy az izmokat kellő mennyiségű magnéziumhoz juttassuk, ennek hiányában azok sérülékenyebbek.

Mire jó a kineziológiai tapasz?

Mire jó a kineziológiai tapasz?

A kineziológiai tapasz egy rendkívül rugalmas tapasz, ami az izmok, az ínak és az ízületek sérülései vagy gyulladása esetén segíti azok stabilizációját, anélkül, hogy megakadályozná a mozgathatóságukat.

A 4 legbiztosabb ellenszer izomlázra

A 4 legbiztosabb ellenszer izomlázra

Mindenki, aki valaha aktív mozgást végzett, tapasztalhatta már az edzések után jelentkező, izomcsoport-specifikus enyhe fájdalmat, az izomlázat. A jelenség teljesen normális, rövid ideig tart, és több hasznos tippel is enyhíthető.

Achilles-ín gyulladás – Okok, tünetek és kezelés

Achilles-ín gyulladás – Okok, tünetek és kezelés

Az Achilles-ín az egyik legnagyobb ín a testünkben, ugyanakkor a legsérülékenyebbek egyike is. Gyulladása vagy fájdalma majdnem minden mozgástípust befolyásol, ezért már az első tünetek jelentkezése esetén érdemes szakemberhez fordulni.

Heti 10 perc testmozgás a hosszabb életért

Heti 10 perc testmozgás a hosszabb életért

Egy nemrégiben publikált tanulmány szerint már heti 10 perc testmozgás is meghosszabbíthatja az életet, és az alacsony intenzitású, rövid ideig végzett edzésnek is jelentős nyoma lehet egészségünkön.

A szabadtéri sportok jótékony hatásai

A szabadtéri sportok jótékony hatásai

A rendszeres testedzés köztudottan jó hatással van az egészségre, azonban van valami, ami még a konditerem gépeinél vagy az aerobic óra kihívásainál is többet tesz testünk és lelkünk jólétéért. Ez a szabadtéri mozgás.