Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

2018. október 21.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

A folyamatos álmosságtól elnehezedő szempillák és a kevés pihenés okozta napközbeni bágyadtság veszélyesebb lehet, mint gondolnánk – állítja egy Egyesült Államokban végzett kutatás.

Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

Az amerikai kutatócsoport 123 önkéntes 16 éven át tartó megfigyelésével jutott arra, hogy az éjszakai munkaórák, a stressz, az alvászavarok és úgy általában a napközbeni álmosság háromszorosára emeli a Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Ezzel a tudósok felhívták a figyelmet rá, hogy a megfelelő idejű és minőségű alvás egészségünk szempontjából valószínűleg fontosabb, mint eddig gondoltuk volna. Adam P. Spira, az egyik kutatást folytató egyetemi docens, így fogalmazott: „Olyan tényezők, mint az étrend, a testmozgás vagy a kognitív aktivitás, mind széles körben elismert befolyásolók, és potenciálisan működő megelőzési faktorok a betegség esetében, azonban az alvásnak eddig nemigen tulajdonítottak nagy szerepet – ez most megváltozhat.”      

A közelmúltbeli tanulmány egy nagyobb kutatás eredményein és résztvevőin alapszik, amely eredetileg több ezer önkéntes öregedési folyamatait vizsgálta rendszeres kérdőívek alapján 1991 és 2000 között. 1994-ben a résztvevők egy csoportját agyi képalkotással kapcsolatos felméréseknek is alávetették, 20005-ben pedig voltak, akik beleegyeztek egy PET vizsgálaton való részvételbe. A jelenlegi kutatócsoport a több ezer résztvevőből azt a 123-at választotta ki, akik a kutatás mindegyik szakaszában részt vettek.

Az adatok elemzése során összefüggést találtak a napközbeni álmosság és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázata között: akik nem számoltak be ilyenről, azoknál háromszor kisebb eséllyel fordult elő egy bizonyos beta-amyloid nevű anyag felhalmozódása, amely a kór kialakulásában játszik szerepet. Erre az egyik lehetséges okként azt nevezték meg, hogy a napközbeni, fényes időben érzett álmosság olyan kémiai reakciókat indít be a szervezetben, amelyek az említett fehérje termelődéséhez vezetnek, azonban valószínűnek tartják azt is, hogy a folyamatnak inkább magához az alvás minőségéhez és időtartamához van köze.

Tippek alvászavar ellen

Tippek alvászavar ellen

Vannak olyan éjszakák, amikor ide-oda forgolódunk, és egyszerűen nem tudunk elaludni. Annak érdekében, hogy ez ne váljon mindennapossá, és ne alakuljon ki alvászavar, az alábbi tippeket ajánlott megfogadnunk.

Szép álmokat!

Az alvás életünk létfontosságú és nélkülözhetetlen része, így ha romlik a minősége, csökken a mennyisége, az súlyos következményekkel járhat.

5 természetes altató

5 természetes altató

Azok, akik alvásproblémákkal küzdenek, illetve nehezen alszanak el, végső elkeseredésükben különböző kémiai anyagokhoz nyúlnak, hogy végre kipihenhessék magukat. Előbb azonban érdemes a természetes praktikáknak is esélyt adni. Íme, 5 hatásos altató.

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ki ne ismerné azt az érzést, amikor egy finom ebéd után másra sem vágyunk, csak a kényelmes ágyunkra, ahol egy kis időre lepihenhetünk, hogy aztán ismét teljes erőbedobással folytassuk a napot?!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Sokak indítjuk a napot úgy, hogy az ébresztőóra megszólalása előtt néhány perccel, magunktól felébredünk. Ennek okai ismertek, hiszen mindannyiunkban van egy belső óra, ami a mechanikus időmérő elvei szerint működik.

Összes cikk Alvás témában