Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

2018. október 21.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

A folyamatos álmosságtól elnehezedő szempillák és a kevés pihenés okozta napközbeni bágyadtság veszélyesebb lehet, mint gondolnánk – állítja egy Egyesült Államokban végzett kutatás.

Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

Az amerikai kutatócsoport 123 önkéntes 16 éven át tartó megfigyelésével jutott arra, hogy az éjszakai munkaórák, a stressz, az alvászavarok és úgy általában a napközbeni álmosság háromszorosára emeli a Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Ezzel a tudósok felhívták a figyelmet rá, hogy a megfelelő idejű és minőségű alvás egészségünk szempontjából valószínűleg fontosabb, mint eddig gondoltuk volna. Adam P. Spira, az egyik kutatást folytató egyetemi docens, így fogalmazott: „Olyan tényezők, mint az étrend, a testmozgás vagy a kognitív aktivitás, mind széles körben elismert befolyásolók, és potenciálisan működő megelőzési faktorok a betegség esetében, azonban az alvásnak eddig nemigen tulajdonítottak nagy szerepet – ez most megváltozhat.”      

A közelmúltbeli tanulmány egy nagyobb kutatás eredményein és résztvevőin alapszik, amely eredetileg több ezer önkéntes öregedési folyamatait vizsgálta rendszeres kérdőívek alapján 1991 és 2000 között. 1994-ben a résztvevők egy csoportját agyi képalkotással kapcsolatos felméréseknek is alávetették, 20005-ben pedig voltak, akik beleegyeztek egy PET vizsgálaton való részvételbe. A jelenlegi kutatócsoport a több ezer résztvevőből azt a 123-at választotta ki, akik a kutatás mindegyik szakaszában részt vettek.

Az adatok elemzése során összefüggést találtak a napközbeni álmosság és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázata között: akik nem számoltak be ilyenről, azoknál háromszor kisebb eséllyel fordult elő egy bizonyos beta-amyloid nevű anyag felhalmozódása, amely a kór kialakulásában játszik szerepet. Erre az egyik lehetséges okként azt nevezték meg, hogy a napközbeni, fényes időben érzett álmosság olyan kémiai reakciókat indít be a szervezetben, amelyek az említett fehérje termelődéséhez vezetnek, azonban valószínűnek tartják azt is, hogy a folyamatnak inkább magához az alvás minőségéhez és időtartamához van köze.

5 fura dolog, ami a testünkkel történik éjjel

5 fura dolog, ami a testünkkel történik éjjel

Nincs is jobb, mint egy pihentető éjszaka, amely alatt testünk minden porcikája megnyugszik, hogy reggel frissen és üdén kezdhessük napunkat. De ne higgyük, hogy ez idő alatt semmi nem történik velünk. Szervezetünk igenis működik.

4 orvosi ok, ami miatt nem tudunk aludni

4 orvosi ok, ami miatt nem tudunk aludni

Míg néha vannak olyan időszakok, amikor egyszerűen csak nehezebben alszunk el, ha hosszabb ideje tart a probléma, lehetséges, hogy valami komolyabb áll a háttérben.

Jobb tanulók a többet alvó gyerekek

Jobb tanulók a többet alvó gyerekek

Ennek a hírnek biztos, hogy nagyon sok gyerek és kamasz örülni fog. Na, de lássuk, hogy pontosan hány óra alvást javasolnak a szakemberek.

Füldugó: mikor és miért érdemes használni?

Füldugó: mikor és miért érdemes használni?

A füldugó egy nagyon egyszerű és okos találmány, aminek kezdetleges változatait az emberiség már nagyon-nagyon régóta használja. Leginkább azért alkalmazzuk, hogy a kellemetlen zajokat kiszűrjük vele, de nem csak a hallás, hanem a fül védelmének szempontjából is nagyon hasznos lehet.

Tippek a mély és pihentető alvásért

Íme néhány tipp a mély és pihentető alvás érdekében!

Összes cikk Alvás témában