Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

2018. október 21.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

A folyamatos álmosságtól elnehezedő szempillák és a kevés pihenés okozta napközbeni bágyadtság veszélyesebb lehet, mint gondolnánk – állítja egy Egyesült Államokban végzett kutatás.

Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

Kialvatlansággal nő az Alzheimer-kór veszélye

Az amerikai kutatócsoport 123 önkéntes 16 éven át tartó megfigyelésével jutott arra, hogy az éjszakai munkaórák, a stressz, az alvászavarok és úgy általában a napközbeni álmosság háromszorosára emeli a Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Ezzel a tudósok felhívták a figyelmet rá, hogy a megfelelő idejű és minőségű alvás egészségünk szempontjából valószínűleg fontosabb, mint eddig gondoltuk volna. Adam P. Spira, az egyik kutatást folytató egyetemi docens, így fogalmazott: „Olyan tényezők, mint az étrend, a testmozgás vagy a kognitív aktivitás, mind széles körben elismert befolyásolók, és potenciálisan működő megelőzési faktorok a betegség esetében, azonban az alvásnak eddig nemigen tulajdonítottak nagy szerepet – ez most megváltozhat.”      

A közelmúltbeli tanulmány egy nagyobb kutatás eredményein és résztvevőin alapszik, amely eredetileg több ezer önkéntes öregedési folyamatait vizsgálta rendszeres kérdőívek alapján 1991 és 2000 között. 1994-ben a résztvevők egy csoportját agyi képalkotással kapcsolatos felméréseknek is alávetették, 20005-ben pedig voltak, akik beleegyeztek egy PET vizsgálaton való részvételbe. A jelenlegi kutatócsoport a több ezer résztvevőből azt a 123-at választotta ki, akik a kutatás mindegyik szakaszában részt vettek.

Az adatok elemzése során összefüggést találtak a napközbeni álmosság és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázata között: akik nem számoltak be ilyenről, azoknál háromszor kisebb eséllyel fordult elő egy bizonyos beta-amyloid nevű anyag felhalmozódása, amely a kór kialakulásában játszik szerepet. Erre az egyik lehetséges okként azt nevezték meg, hogy a napközbeni, fényes időben érzett álmosság olyan kémiai reakciókat indít be a szervezetben, amelyek az említett fehérje termelődéséhez vezetnek, azonban valószínűnek tartják azt is, hogy a folyamatnak inkább magához az alvás minőségéhez és időtartamához van köze.

7 tipp álmatlanság ellen

7 tipp álmatlanság ellen

Rengetegen szenvedünk álmatlanságban. Ilyenkor ide-oda forgolódunk az ágyunkban, folyamatosan kattog valamin az agyunk, és egyszerűen nem tudunk elaludni. Szerencsére vannak trükkök, melyek segítségével ez nem okoz akkora problémát.

Ezért jobb, ha a bal oldalunkon alszunk

Ezért jobb, ha a bal oldalunkon alszunk

Mindenkinek megvan a kedvenc alvópozíciója, legyen az háton, hason vagy valamelyik oldalon. Utóbbi esetében már jó úton haladunk, hiszen kiderült, hogy az a legegészségesebb, ha a bal oldalunkon pihenünk.

Ez a legjobb alvópóz

Ez a legjobb alvópóz

Azt már mindannyian tudjuk, hogy a napi alvás hossza és minősége különösen fontos testi és lelki egészségünk szempontjából egyaránt. Most pedig kiderült, hogy a legpihentetőbb éjszakához bizony az alvási pozíciónk is nagymértékben hozzájárul.

A délutáni szieszta előnyei

A délutáni szieszta előnyei

Egy kutatásnak szerint nem kell, hogy lelkiismeret-furdalásunk legyen, ha délután szeretünk egy keveset aludni. A sziesztával ugyanis jót teszünk az egészségünknek.

Miért vannak visszatérő rémálmaink?

Miért vannak visszatérő rémálmaink?

A rémálmok nem csupán az éjszakáinkat, de akár az egész napunkat tönkretehetik, sőt mi több, hosszú távon az egészségünkre is negatív hatással lehetnek. Épp ezért nagyon fontos, hogy kiderítsük, mik lehetnek a kiváltó okok.

Összes cikk Alvás témában