Gluténmentes karácsony – 10 tipp gluténérzékenyeknek!

2016. december 21.

Kapcsolódó tünetek:

hányinger, felfúvódás, hasmenés

A karácsonyi időszak igazi kihívást jelenthet azok számára, akiknek a családjában gluténérzékeny személy van, hiszen a diétát olyankor is be kell tartani ahhoz, hogy ne legyen probléma. Következő tippjeink abban segítenek, hogy az ünnepek ne a nehézségekről szóljanak.

gluténmentes karácsonyi tippek

1. Ha valamelyik családtagról kiderül, hogy gluténérzékeny, bizonyára nem csak az ünnepek alatt igényel speciális menüt, hanem az átlagos hétköznapokon is. Általában pár hónap alatt át lehet lendülni az étrend megreformálásával járó nehézségeken és ennyi idő alatt kellő rutint szerezhetünk, mit szabad fogyasztani és mit nem, ha valakinek a családjában ilyen jellegű emésztési probléma van. Ha még nem vagyunk kellően magabiztosak a gluténmentes táplálkozás terén, kérjünk tanácsot szakembertől és olyan ismerősöktől, akiknek a családjában már régóta fennáll ez a probléma és tele vannak receptekkel.

2. Karácsonykor jól jöhet tartalékként, ha az évközben kedvelt süteményeket már az adventi időszakban elkészítjük és lefagyasztjuk: a muffinok, piskóták és kevert sütemények remekül bírják a fagyasztást. Osszuk meg a rokonokkal – nagymamával, testvérekkel- is ezeket a recepteket, hogy ők is készülni tudjanak rá, ha meglátogatjuk őket.

3. Évek alatt kialakul az a rutin, mely gyártók termékeit fogyaszthatjuk mindenféle következmények nélkül. Mivel a szaloncukrok, habkarikák, csokoládéfigurák nagy része nyomokban tartalmazhat glutént, igyekezzünk jó előre tájékozódni a szakboltokban, gyártóknál, lisztérzékeny honlapon az ehető csemegékről. Néhány szaküzletben lehet kapni vagy rendelni gluténmentes karácsonyi édességeket, a lelkiismeretesebb gyártók pedig listát adnak ki, vagy feltüntetik az összetevők után azt is, hogy nyomokban tartalmaz-e a termék glutént.

4. Kérjük meg a nagyszülőket, rokonokat is, hogy ha süteményt, csokoládét hoznak, figyeljenek oda arra, hogy csak a gluténmentes változat jöhet szóba, esetleg tájékoztathatjuk őket arról, hogy nekünk milyen bevált beszerzési helyeink és kedvenc termékeink vannak.

5. Karácsony előtt az óvodákban, iskolákban gyakran sütnek közösen mézeskalácsot. Szóljunk a pedagógusnak, hogy figyeljen oda gyermekünkre, hogy még véletlenül se kerüljön a búzalisztes tészta, vagy a kész süti a szájába. Megoldás, ha beviszünk gluténmentes lisztet és egyéb hozzávalókat, esetleg már otthon elkészített, nyers tésztát.

6. A karácsonyi menü elkészítése gluténmentes verzióban csak kevés módosítást igényel a hagyományoshoz képest. A húsokat, halat mindenki korlátozások nélkül fogyaszthatja sült formában, a főtt ételek sűrítésére használhatunk rizslisztet, a sütemények elkészítésére gluténmentes süteménylisztet (például gluténmenetes zablisztet, mandula-, vagy kókuszlisztet, gesztenyelisztet). Édességek töltelékeként nagyon finom a dió, lekvár, gluténmentes pudingpor és csokoládé, de a mák és a gesztenye is engedélyezett.

7. Az internet segítségével sok kipróbált receptre bukkanhatunk, de a búzalisztes recepteket is átalakíthatjuk gluténmentessé. A sok tojást tartalmazó tészták nem igényelnek drága liszteket. A piskótákat például keményítővel, gluténmentes pudingporral, rizsliszttel is elkészíthetjük. A kekszek, aprósütemények, kelt tészták elkészítésénél viszont szükség van a jó minőségű speciális lisztekre. Kiváló választás lehet a mandulaliszt vagy a gesztenye-, esetleg dióliszt.

8. Köretként kerüljük a krumplit, fehér rizst, viszont használhatunk barna- vagy jázminrizst, kölest, hajdinát!

9. Ha még nincs kellő tapasztalatunk a gluténmentes étkezés terén, kérjünk segítséget! Léteznek kifejezetten gluténérzékenyek számára indított főzőiskolák, de kész termékeket is beszerezhetünk gluténmentes boltokban, cukrászdákban és éttermekben is.

10. Ha vendégségbe megyünk, és tudjuk, hogy nem lesz gluténmentes desszert, készüljünk előre! Töltsünk meg egy süteményes dobozt olyan édességekkel, amelyeket a gluténérzékeny családtag szívesen fogyaszt, így biztosan nem veszteségként fogja elkönyvelni a karácsonyi süteményezést.

Inzulinrezisztenciája van? Így mozogjon!

Inzulinrezisztenciája van? Így mozogjon!

A rendszeres mozgás hatása az inzulinrezisztenciára és a szakemberek által ajánlott mozgásformák.

A leghatásosabb rostforrások diéta idején

Ezeket egye, ha éhezés nélküli diétára vágyik!

7 karácsonyi táplálkozási tipp dietetikusoktól

7 karácsonyi táplálkozási tipp dietetikusoktól

Így étkezzen karácsonykor, ha nem akar hízni! 6+1 hasznos tanács dietetikusoktól az ünnepekre.

A 4 legnagyobb PCOS és inzulin rezisztencia tévhit

A 4 legnagyobb PCOS és inzulin rezisztencia tévhit

Túl sok helytelen információ kering az inzulin rezisztenciáról és a PCOS-ről, amelyeket szeretnénk most helyre tenni. Ezek a legnagyobb tévhitek velük kapcsolatosan!

Az endometriózis – Kialakulásának okai, tünetei és kezelése

Az endometriózis – Kialakulásának okai, tünetei és kezelése

Íme, a legfontosabb tudnivalók az egyre több nőt érintő betegség, az endometriózis kezeléséről, tüneteiről és a kialakulásának okairól.

Összes cikk Életmód témában