Folyadékpótlás a melegben – Mennyit és hogyan?

2019. július 10.

Kapcsolódó tünetek:

szájszárazság

A hőség miatti ártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges, napi 2-4 liternyi folyadékfogyasztás, ezért a megfelelő folyadékbevitelre a nagy melegben fokozottan figyeljünk. Azonban a túlzott vízfogyasztással is vigyáznunk kell.

Folyadékpótlás a melegben – Mennyit és hogyan?

Folyadékpótlás a melegben – Mennyit és hogyan?

A nagy hőségben a szervezet gyorsan veszít vízkészletéből, ezért fontos, hogy a folyadékot folyamatosan pótoljuk, lehetőleg napi 2-4 literrel. A meleg ellen a szervezet párologtatással védekezik. A folyadék úgy hűt, hogy kiválasztódik a verejtékmirigy által, majd a verejték elpárolog a bőrfelületről.

Tévhit tehát, hogy a jéghideg üdítő vagy víz hűti le legjobban a szervezetet nagy kánikula esetén. Szakértők és orvosok kifejezetten ajánlják, hogy a nagy forróságot próbáljuk szobahőmérsékletű folyadékkal leküzdeni, hiszen a túl hideg frissítő túlterhelheti a szervezetet, és akár ájulást is okozhat.

Apró, mégis fontos részlet, hogy ne kizárólag ásványvizet vagy csapvizet fogyasszunk, hiszen a szervezetünk értékes sókat és ásványi anyagokat is veszít a nyári napsütésben, amiket szintén pótolnunk kell. Érdemes gyümölcsleveket, tejet, limonádékat készíteni, különösen a kisebb gyermekek számára. Az alkohol és kávé fogyasztása viszont kifejezetten kerülendő a forró időszakokban.

Ugyanakkor az is fontos, hogy ne essünk a túlfogyasztás hibájába sem. A szülők általában tudják, hogy a gyermekek megfelelő folyadékbevitelére figyelniük kell, azonban sok esetben annyira sok vizet adnak a gyermekeiknek, hogy azok aztán nem tudnak megfelelő mennyiségű szilárd táplálékot magukhoz venni. Továbbá a túlzott folyadékbevitellel akár hiperhidrációt is előidézhetünk, ami a végtagok ödémásodáshoz, fejfájáshoz, tompultsághoz, bágyadtsághoz és akár görcsökhöz is vezethet.

Bizonyos betegségek esetén szintén nagyon szigorúan oda kell figyelnünk az orvosok által meghatározott folyadékbevitel betartására. A szervezet fehérje- és nátriumtartalma szorosan összefügg a víztartalommal. A vesék, mint a fölösleges folyadék és salakanyagok eltávolításáért felelős szervek, károsodásukkor nem képesek a kellő mennyiségű vizelet kiválasztására, így a szervezetben vízvisszatartás következik be. A vesék feladata, hogy a vizeletet elválasszák a fehérjéktől, vagyis a fölösleges vizet eltávolítsák, ám a fehérjéket visszatartsák. Azonban vesebetegség esetén a szerv nem képes lépést tartani a víz leadásával, így komoly szövődményeket okozhat a nem megfelelő vízbevitel. Dialízis-kezelésben részt vevők számára pont emiatt nagyon szigorú nyári folyadékbevitel engedélyezett csak. Hasonló helyzet áll elő bizonyos szívbetegségek esetén, ahol a szervezetnek többletterhelést jelent a túlzott vízbevitel.

Fontos tehát, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékot vigyünk be szervezetünkbe nyáron, külön figyelemmel a változatosságra és annak hőmérsékletre. Általános tanácsként érdemes elkerülni a legnagyobb kánikulát, a közvetlen napsütést, illetve a legmelegebb időszakokban a szabadtéri mozgást is.