Fogamzásgátlás 40 felett

2017. július 31.

Sok esetben az életkoron is múlik, hogy milyen fogamzásgátló módszereket alkalmazhatunk. Változó lehet így nem csak az eseti vagy külső, de a belső és akár hormonális megoldások kiválasztása és hatékonysága is. Különösképpen azért, mert idővel a nőknek már a változókori jelenségekre is figyelniük kell. Összegyűjtöttük, mely módszerek azok, melyeket biztonsággal és hatásosan lehet segítségül hívni ebben az életszakaszban is.

Mire a negyvenes éveibe ér egy nő, jó esetben már tájékozott a fogamzásgátlással kapcsolatban, és megvan, melyek azok a módszerek, melyeket eseti vagy állandó jelleggel alkalmaz. Ezeket a szokásokat nem is kell feltétlenül felrúgni, de érdemes átnézni, hogy az életkorral milyen változások lépnek fel a szervezetben és ezek mellé melyek azok a fogamzásgátlási megoldások, melyek biztonsággal alkalmazhatóak.

Hormonális fogamzásgátlás

A változókor közeledte okozhat olyan eltéréseket a szervezetben, melyek miatt például a fogamzásgátló tabletta már nem lesz megbízható, vagy más hatóanyag összetételére van szükség. Sok szakember javasolja a tabletták teljes elhagyását is, de azt mindenképp, hogy ilyenkor fokozottan figyelembe kell venni a meglévő betegségeket, mint a magas vérnyomás, cukorbetegség vagy erős migrén.

Amikor elkezd rendszertelenné válni a havivérzés, érdemes olyan kényelmes hormonális megoldásra áttérni, mint a hormontartalmú spirál. Ennek használata maximum 55 éves korig javasolt, mert ugyanúgy elfedi a menopauzát, mint a progeszteron tabletták. Hasznos lehet egyébként olyan szempontból is, hogy egyes jóindulatú nőgyógyászati betegségek előfordulását is csökkenti.

Nem hormonális lehetőségek

Ugyan az életkor előrehaladtával valamennyire csökken a termékenység mértéke, azért, ha el is hagyja az ember a hormonális fogamzásgátlást, figyelnie kell a védekezésre. A hormonmentes módszerek ráadásul a menopauza lefolyását sem befolyásolják. Eseti szinten ilyenkor alkalmazható természetesen az óvszer, vagy a különböző spermicidek. Állandó jelleggel pedig a méhen belül elhelyezett réz spirál is választható. Utóbbi tulajdonképpen azt éri el, hogy a megtermékenyített petesejt nem tud beágyazódni. Ez a módszer kényelmes, ám ellenőrzést azért igényel.

Művi meddővé tétel

Aki egészen biztos abban, hogy már nem akar majd teherbe esni, művi meddővé tételt is kérhet. A beavatkozás során lekötik a petevezetéket, ami nem kockázatmentes, ám az eredmény majdnem 100%-os hatékonyságot jelent. A művi meddővé tétel majdnem mindig visszafordíthatatlan, így tényleg csak azoknak ajánlott, akik biztosak a döntésükben.

Mielőtt bármelyik fogamzásgátló módszer mellett döntenétek, mindenképpen konzultáljatok szakemberrel!

ásítás okai

Miért ásítunk?

Az ásítás általános és természetes jelenség, szinte észre sem vesszük, ha megtörténik. Ez egy reflex, ami valóban ragadós, ám sok legenda kering az okaival kapcsolatban. Ráadásul van pár betegség, aminek a gyakori ásítás a jele is lehet.

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Legtöbbször vagy túl sokat alszunk vagy túl keveset. Általábban utóbbi a jellemző. Pedig az alvás mennyisége kimondhatatlanul fontos.

Ezek a teendők mérgezés esetén

Ezek a teendők mérgezés esetén

A mérgezés sajnos nem ritka jelenség, ami lehet enyhébb, de akár életveszélyes is, és számtalan ok kiválthatja. A mérgezések nagy része véletlen történik és fontos, hogy minél hamarabb segítséget kapjon elszenvedőjük annak érdekében, hogy a méreganyag egészségkárosító hatásait csökkenthessük. De mit tehetünk elsősegélyként ilyen esetben?

Ez történik a szervezetünkkel, ha letesszük a cigit

Annak, aki aktív dohányos, elképzelni is nehéz lehet, mi történne azután, hogy elszívta élete utolsó szál cigarettáját. Sokan már a nikotinhiány első gondolatától is visszariadnának attól, hogy megpróbáljanak leszokni. Pedig ezen felül is elképesztő változások mennek végbe a szervezetben, ha leszokunk a cigiről. Ráadásul ezek mind a javunkra válnak.

Tippek a mély és pihentető alvásért

Íme néhány tipp a mély és pihentető alvás érdekében!

Összes cikk Életmód témában