Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

2019. november 7.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Egy új, egereken végzett kutatás szerint a neuronok egy csoportja segít kideríteni, hogy az agy miért és hogyan felejti el az álmokat.

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Miközben alszunk, az agyunk négy különböző stádiumon megy keresztül. Az első három nem a REM fázisok közé tartozik, azaz ekkor nagy valószínűséggel nem álmodunk, ugyanis ezek túlnyomó többsége a REM fázisban történik.

Az első stádium az ébrenléttől a konkrét alvásig tart, amikor testünk lelassul, és esti üzemmódba kapcsol. A második során még valamelyest éberen alszunk, majd a harmadikban már a mély alvásé a főszerep. Ezután következik a negyedik stádium, azaz a REM fázis, amikor az álmodás túlnyomó része történik. Felvetődik azonban a kérdés, hogy miért felejtjük el az álmainkat, illetve ez hogyan is történik?

Egy, az egereken végzett kutatás során arra derült fény, hogy a REM fázisnak van olyan szakasza, amikor felejtünk. Ez leginkább azért történik, hogy ne alakuljon ki információ-túláramlás. A tanulmány szerint azok a neuronok felelnek ezért a felejtésért, melyek az étvágyunkat is befolyásolják.

A kutatást, melyet a két PhD, Thomas Kilduff és Akihiro Yamanaka vezettek közösen, a Science nevű szaklapban publikálták. Korábbi tanulmányaik, melyeket szintén közösen vezettek a csapataikkal, egy olyan hormonra fókuszáltak, amely a narkolepszia során szabályozza az alvást. Ez a hormon az orexin, vagy más néven hipokretin.

Új kutatásukhoz egy sor olyan neuront vizsgáltak meg, melyek a hippokampuszban találhatóak. Ilyen például az orexin nevű hormon. Ezek a neuronok olyan melanin-koncentráló hormonokat (MCH) termelnek, melyek az alvást és az étvágyunkat is szabályozzák.

Korábbi tanulmányaik során arra már rájöttek, hogy ezek az MCH-termelő neuronok a REM fázis során is aktívak, de csak az egereken végzett vizsgálatok során derült ki, hogy ezek a neuronok különböző üzeneteket küldenek a hippokampusznak, amelynek nagy szerepe van a tanulásban. Így a szakemberekben felmerült a kérdés, hogy ezeknek van-e szerepük az emlékek megőrzésében is.

A neuronok segítenek a felejtésben

A kutatók végül arra jöttek rá, hogy ezen neuronok kiiktatásával javult a rágcsálók emlékezőképessége. Felfedezték azt is, hogy ezek a neuronok csak azokra az emlékekre voltak ilyen hatással, melyek a REM fázisban keletkeztek. Azonban csak akkor volt megfigyelhető ez a javulás, ha a REM fázis során lettek kiiktatva a neuronok, nem pedig más alvási fázisokban.

„Az eredményeink azt mutatják, hogy bizonyos neuronok kiiktatása a REM fázis során, befolyással van arra, hogy alvás után emlékszünk-e az új információkra, azaz álmokra, vagy sem. Az MCH neuronok feltehetőleg segítik az agyat az új, valószínűleg lényegtelen információk felejtésében” – nyilatkozta Kilduff.

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Az megfelelő hosszúságú, pihentető alvás az egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb eleme. Nélküle súlyos fizikai és mentális panaszokat tapasztalhatunk már rövid időn belül. De hogyan is aludjunk, hogy az a szervezetünknek a legjobb legyen?

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Nehezen alszunk el, nem tudjuk végigaludni az éjszakát, esetleg horkolunk, nappal pedig fáradtak vagyunk, és gyakran elszundikálunk? Nagy eséllyel alvászavarral küzdünk, amit azonban különféle betegségek okozhatnak.

Házi praktikák horkolás ellen

Házi praktikák horkolás ellen

A horkolás jelensége gyakoribb, mint hinnénk, hiszen óvatos becslések szerint is a lakosság legalább negyedét érinti. Önmagában a jelenség nem veszélyes, bár ritkán súlyos problémát okozhat, ezért érdemes tennünk ellene.

5 tanács a valóban pihentető alváshoz

5 tanács a valóban pihentető alváshoz

Mentális és testi egészségünk záloga a rendszeres, megfelelő hosszúságú, pihentető alvás. Sokan küzdenek azonban alváshiánnyal, vagy órákig forgolódnak, mire el tudnak aludni. Szerencsére több bevált recept is van a megfelelő pihenés eléréséhez.

A legjobb gyógynövények alvászavar ellen

A legjobb gyógynövények alvászavar ellen

Éjszaka nem tud aludni, vagy gyakran felébred? Akkor próbálja ki az alábbi altató hatású gyógynövényeket, melyeknek köszönhetően többé nem lesz problémája a pihenéssel.

Összes cikk Alvás témában