Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

2019. november 7.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Egy új, egereken végzett kutatás szerint a neuronok egy csoportja segít kideríteni, hogy az agy miért és hogyan felejti el az álmokat.

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Miközben alszunk, az agyunk négy különböző stádiumon megy keresztül. Az első három nem a REM fázisok közé tartozik, azaz ekkor nagy valószínűséggel nem álmodunk, ugyanis ezek túlnyomó többsége a REM fázisban történik.

Az első stádium az ébrenléttől a konkrét alvásig tart, amikor testünk lelassul, és esti üzemmódba kapcsol. A második során még valamelyest éberen alszunk, majd a harmadikban már a mély alvásé a főszerep. Ezután következik a negyedik stádium, azaz a REM fázis, amikor az álmodás túlnyomó része történik. Felvetődik azonban a kérdés, hogy miért felejtjük el az álmainkat, illetve ez hogyan is történik?

Egy, az egereken végzett kutatás során arra derült fény, hogy a REM fázisnak van olyan szakasza, amikor felejtünk. Ez leginkább azért történik, hogy ne alakuljon ki információ-túláramlás. A tanulmány szerint azok a neuronok felelnek ezért a felejtésért, melyek az étvágyunkat is befolyásolják.

A kutatást, melyet a két PhD, Thomas Kilduff és Akihiro Yamanaka vezettek közösen, a Science nevű szaklapban publikálták. Korábbi tanulmányaik, melyeket szintén közösen vezettek a csapataikkal, egy olyan hormonra fókuszáltak, amely a narkolepszia során szabályozza az alvást. Ez a hormon az orexin, vagy más néven hipokretin.

Új kutatásukhoz egy sor olyan neuront vizsgáltak meg, melyek a hippokampuszban találhatóak. Ilyen például az orexin nevű hormon. Ezek a neuronok olyan melanin-koncentráló hormonokat (MCH) termelnek, melyek az alvást és az étvágyunkat is szabályozzák.

Korábbi tanulmányaik során arra már rájöttek, hogy ezek az MCH-termelő neuronok a REM fázis során is aktívak, de csak az egereken végzett vizsgálatok során derült ki, hogy ezek a neuronok különböző üzeneteket küldenek a hippokampusznak, amelynek nagy szerepe van a tanulásban. Így a szakemberekben felmerült a kérdés, hogy ezeknek van-e szerepük az emlékek megőrzésében is.

A neuronok segítenek a felejtésben

A kutatók végül arra jöttek rá, hogy ezen neuronok kiiktatásával javult a rágcsálók emlékezőképessége. Felfedezték azt is, hogy ezek a neuronok csak azokra az emlékekre voltak ilyen hatással, melyek a REM fázisban keletkeztek. Azonban csak akkor volt megfigyelhető ez a javulás, ha a REM fázis során lettek kiiktatva a neuronok, nem pedig más alvási fázisokban.

„Az eredményeink azt mutatják, hogy bizonyos neuronok kiiktatása a REM fázis során, befolyással van arra, hogy alvás után emlékszünk-e az új információkra, azaz álmokra, vagy sem. Az MCH neuronok feltehetőleg segítik az agyat az új, valószínűleg lényegtelen információk felejtésében” – nyilatkozta Kilduff.

5 természetes altató

5 természetes altató

Azok, akik alvásproblémákkal küzdenek, illetve nehezen alszanak el, végső elkeseredésükben különböző kémiai anyagokhoz nyúlnak, hogy végre kipihenhessék magukat. Előbb azonban érdemes a természetes praktikáknak is esélyt adni. Íme, 5 hatásos altató.

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ki ne ismerné azt az érzést, amikor egy finom ebéd után másra sem vágyunk, csak a kényelmes ágyunkra, ahol egy kis időre lepihenhetünk, hogy aztán ismét teljes erőbedobással folytassuk a napot?!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Sokak indítjuk a napot úgy, hogy az ébresztőóra megszólalása előtt néhány perccel, magunktól felébredünk. Ennek okai ismertek, hiszen mindannyiunkban van egy belső óra, ami a mechanikus időmérő elvei szerint működik.

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Mint a legtöbb alvászavarral, az alvajárással is első sorban szeretteink találkoznak először, hiszen az alvajáró nincs tudatánál ilyenkor. A betegség súlyos problémákat okozhat, ezért minél hamarabb érdemes vele szakemberhez fordulni.

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Az megfelelő hosszúságú, pihentető alvás az egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb eleme. Nélküle súlyos fizikai és mentális panaszokat tapasztalhatunk már rövid időn belül. De hogyan is aludjunk, hogy az a szervezetünknek a legjobb legyen?

Összes cikk Alvás témában