Ez a legjobb alvópóz

2019. április 16.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Azt már mindannyian tudjuk, hogy a napi alvás hossza és minősége különösen fontos testi és lelki egészségünk szempontjából egyaránt. Most pedig kiderült, hogy a legpihentetőbb éjszakához bizony az alvási pozíciónk is nagymértékben hozzájárul.

Ez a legjobb alvópóz

Ez a legjobb alvópóz

Az alváshiány negatív egészségügyi hatásait már több kutatás is bizonyította. A rossz minőségű pihenés hozzájárulhat bizonyos krónikus betegségek kialakulásához, neurológiai zavarokat okozhat, növelheti az Alzheimer-kór kockázatát, emellett mindennapi munkahelyi vagy iskolai teljesítményünket is ronthatja. Azonban éjszakai pihenésünk módja – különösképpen maga a póz, amelyben alszunk – rövidtávon is befolyásolhatja egészségügyi állapotunkat.

Érdemes háton aludnunk, ha hajlamosak vagyunk a hát- és derékfájásra, ugyanis a pózban nem terheljük gerincünket és csigolyáinkat, így segíthetünk megelőzni a kellemetlen következményeket. Kedvez a póz a gyomorégésben szenvedőknek is, főleg, ha néhány nagyobb párna segítségével kissé ki is támasztjuk magunkat éjszakára. Így a nyelőcső és a fej gyomrunk szintje fölé kerül, ami elősegíti, hogy a gyomorsav a helyén maradjon.

Ha azonban horkolunk, esetleg alvási apnoéval küzdünk, nem ajánlott a háton fekvés, mivel így csak még jobban megnehezíthetjük a légzést az éjszaka folyamán. Azzal viszont jót teszünk, ha oldalt fekve igyekszünk elaludni. Ez a pozíció ugyanis csökkenti a horkolást, közben pedig gerincünk természetes görbületét is segít megőrizni. Kismamáknak különösen előnyös, ha oldalukon fekve pihennek éjszaka, hiszen így megoszlik a testre nehezedő terhelés, és sem a pocaknak, sem a gerincnek nem kell túl nagy súlyt elviselnie. Szakértők szerint az oldalt fekvés továbbá serkenti az agy természetes méregtelenítési folyamatait, így hosszú távon csökkentheti például a Parkinson-kór kialakulásának esélyeit. Felmérések szerint a legpihentetőbb éjszakát is azok élvezhetik, akik az oldalukon alszanak.

Mindazonáltal a póz esetenként váll- és nyaki fájdalmakat okozhat, így az eleve ülőmunkát végzők és erre hajlamosak jobban teszik, ha inkább kerülik ezt a testhelyzetet. A gyomorégésben szenvedőknek szintén nem túl előnyös az oldalt fekvés, különösképp jobb oldalra fordulva. Ha pedig baloldalt alszunk, túl nagy nyomást gyakorolhatunk belső szerveinkre. Ennek elkerülése érdekében tegyünk egy párnát térdeink közé, és figyeljünk arra, hogy gyakran váltsunk pozíciót.

A fejet az egyik irányba elfordító hason fekvő alvópózt sokan preferálják. Azonban míg annyit elmondhatunk, hogy a horkoláson valóban segít a testhelyzet, valójában ezt tartják az egyik legelőnytelenebb pozíciónak. Hason fekve ugyanis feszülnek izmaink, és gerincünket is nagy terhelés éri, miközben fejünk elfordításával nyakunk is könnyen elgémberedik, vérkeringésünk pedig romlik. Így egy hosszú alvási idő sem lesz majd pihentető. Ha mindenképpen hasunkon szeretnénk aludni, csökkentsük gerincünk igénybevételét azzal, hogy egy lapos párnát teszünk a hasunk alá, és kerüljük a magas párnák használatát fejünk alatt is.

Így szoktassuk hozzá a picit az egyedül alváshozű

Így szoktassuk hozzá a picit az egyedül alváshoz

Tény, hogy egy gyermek számára nincs kényelmesebb a szülők ágyánál, viszont egy idő után eljön az a pillanat, amikor anya és apa inkább gyerekük nélkül aludna. Annak érdekében, hogy ez ne okozzon túl nagy törést a gyermek lelkében, ajánlott az alábbi tippeket megfogadni.

A pihentető alvás jót tesz a szívünknek

A pihentető alvás jót tesz a szívünknek

Az alvás fontosságáról és jótékony hatásáról már több tanulmány is készült, azonban amerikai kutatók most rájöttek, hogyan tudja az éjszakai pihenés megvédeni a szív egészségét.

7 tipp álmatlanság ellen

7 tipp álmatlanság ellen

Rengetegen szenvedünk álmatlanságban. Ilyenkor ide-oda forgolódunk az ágyunkban, folyamatosan kattog valamin az agyunk, és egyszerűen nem tudunk elaludni. Szerencsére vannak trükkök, melyek segítségével ez nem okoz akkora problémát.

Ezért jobb, ha a bal oldalunkon alszunk

Ezért jobb, ha a bal oldalunkon alszunk

Mindenkinek megvan a kedvenc alvópozíciója, legyen az háton, hason vagy valamelyik oldalon. Utóbbi esetében már jó úton haladunk, hiszen kiderült, hogy az a legegészségesebb, ha a bal oldalunkon pihenünk.

A délutáni szieszta előnyei

A délutáni szieszta előnyei

Egy kutatásnak szerint nem kell, hogy lelkiismeret-furdalásunk legyen, ha délután szeretünk egy keveset aludni. A sziesztával ugyanis jót teszünk az egészségünknek.

Összes cikk Alvás témában