Emésztési problémák? Betegségek? Ez lehet az oka!

2016. szeptember 1.

Amit a prebiotikumokról és probiotikumokról feltétlenül tudni kell!

Emésztési problémák? Betegségek? Ez lehet az oka!

Jó és rossz baktériumok

A testünkben, szervezetünkkel szimbiózisban élő baktériumokat, gombákat, mikroorganizmusokat együttesen mikrobiomnak nevezzük. Némelyek minden emberben előfordulnak, míg mások csak egy-egy személyre jellemzők. A beleinkben csaknem 1000 mikrobafaj lakik, melyek egy része barátságos, de akadnak közöttük kevésbé ártalmatlanok, mint az E. coli vagy a calicivírus. Ha szeretnénk egészségesek maradni, nagyon fontos, hogy a hasznos egyedeket támogassuk, hiszen a jó baktériumok kiszorítják a rosszakat, elfoglalják előlük a teret.

A bélmikrobiom működését a környezeti hatások és a táplálkozás jelentősen befolyásolják. A szükségtelen antibiotikum szedéssel illetve az antibiotikummal kezelt állatok húsával, tejtermékekkel, trágyamaradványokat tartalmazó zöldségekkel, gyümölcsökkel károsítjuk a bélflórát. A regenerálódást elősegíthetjük élőflórás baktériumokat tartalmazó joghurt, kefír fogyasztásával és probiotikum szedésével.

Emésztési problémák? Betegségek? Ez lehet az oka!

Mik azok a prebiotikumok?

A bélrendszer egészségét főként a bélflóra állapota, a bennünk élő jó és rossz baktériumok aránya határozza meg. Míg a probiotikumokkal jó baktériumokat vihetünk a szervezetünkbe, a prebiotikumok olyan természetes élelmiszer-összetevők, amelyek a vastagbélbe jutva elősegítik a hasznos baktériumok szaporodását. A vízben oldódó rostok a bélcsatornán áthaladva számos kedvező hatást fejtenek ki. A gondoskodásért cserébe béllakóink K- és B-vitamint, valamint zsírsavakat termelnek, ásványi anyagokhoz, vashoz, kalciumhoz, magnéziumhoz juttatják szervezetünket, erősítik immunrendszerünket, sőt a káros koleszterin szintjét is csökkentik.

Természetes prebiotikum források: gyökérzöldségek, hagymafélék, banán, spárga, olajos magvak, zabpehely, zabkorpa

Őrizzük meg bélflóránk egészségét!

Manapság alig akad olyan ember, akinek ne lenne valamilyen emésztési problémája. A bélgyulladások nagy része a bélflóra egyensúlyának normalizálásával megszűnhet, de az emésztési zavarokon túl is számos betegség hozható kapcsolatba a bélflórával. Bőrünk állapota, a cukorbetegség, a fáradékonyság, a depresszió, csontritkulás is lehet a rossz anyagcsere következménye. Ráadásul bélrendszerünk állapota a hízás-fogyás folyamatát is befolyásolja. Ha sokat betegeskedünk, nem jó az emésztésünk, érdemes szakemberhez fordulni és kivizsgáltatni magunkat, de probiotikum szedésével – a mai készítmények többsége prebiotikumot is tartalmaz-  és prebiotikum tartalmú ételek fogyasztásával máris sokat tettünk egészségünk megóvásáért.

A Crohn-betegség

A Crohn-betegség

A Crohn-betegség a bélrendszer gyulladásos betegsége, a szájtól a végbélig terjedhet, de leggyakrabban a vékony – és vastagbelet érinti. A kór a bélfal egész vastagságára kiterjedhet, fekélyeket, súlyosabb esetben komoly vérzést vagy a bélszakasz átlukadását okozva. Lefolyása hullámzó.

Mi az a bélpolip?

A polipnak nevezett furcsa kis képződmények szervezetünkben jellemzően nyálkahártyán alakulnak ki, azon belül is gyakran fordulnak elő a bélrendszerben. Megjelenésük okairól túl sokat nem tudni, de azért segítünk megfejteni azt, mik is ezek és miért érdemes odafigyelni rájuk.

Amit feltétlenül tudnia kell a laktóz intoleranciáról!

Amit feltétlenül tudnia kell a laktóz intoleranciáról!

5 fontos tudnivaló, ha érzékeny a tejcukorra!

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

7 tipp a puffadtság, a gyomorrontás, hasmenés és a pluszkilók elkerüléséhez

5 hatásos étkezési szokás, amely megerősíti immunrendszerét!

5 hatásos étkezési szokás, amely megerősíti immunrendszerét!

Mikor, mit és milyen színűt együnk az egészségünk megőrzése érdekében?