A cukorbetegség megelőzése – 6 hatékony módszer

2017. január 2.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás, magas vércukorszint

A 2-es típusú diabétesz megelőzésének 6 tényleg hatékony módszere.

cukorbetegség megelőzése

Magyarországon mintegy 600-700 ezer regisztrált cukorbeteg él és nagyjából 1-1,5 millióra tehető azoknak a száma, akik ugyan diabéteszesek vagy a betegséget megelőző utolsó stádiumban vannak, de nem mennek el orvosi szűrővizsgálatra, így még nem diagnosztizálták őket. A rendszeres szűrések kiemelten fontosak, ugyanis aki nem változtat az életmódján, annál 5-10 év alatt szinte biztosan kialakul a 2-es típusú diabétesz.

Mit nevezünk cukorbetegségnek?

A vércukorszint egészséges emberben éhgyomorra 5,5 mmol/l-nál alacsonyabb. Ha a glükózszint 5,5-6,95 mmol/l között alakul, akkor prediabéteszről, ha az éhgyomri vércukorszint 7,0mmol/l fölött van, cukorbetegségről beszélünk.

A 2-es típusú diabétesz megelőzésének módszerei

1. Testsúlykontroll

A cukorbetegség kialakulása tipikusan a helytelen étkezési szokások, a mozgásszegény életmód számlájára írható, bár a cukorbetegségre való hajlam sok esetben örökletes. Minél nagyobb egy ember súlyfeleslege, annál magasabb a diabétesz kockázata. Kutatások szerint még az extrémen túlsúlyos embereknél is 70 százalékkal csökken a diabétesz kialakulásának esélye, amennyiben 5 százalékot le tudnak adni a tömegükből! Egy 110 kilogrammos személynek például elég csak 5,5 kilót lefogynia, és máris jelentősen csökken a rizikófaktor. Ehhez a rendszeres mozgás mellett kontrollált napi kalóriabevitelre van szükség: kevesebbet és minőségi táplálékot kell fogyasztani ahhoz, hogy a fogyás beinduljon és az ideális testsúly hosszútávon is tartható legyen.

2. Együnk rendszeresen ecetes előételt!

Ha a fő étkezések előtt eszünk egy kis zöldséget, salátát balzsam- vagy almaecetes öntettel, máris sokat teszünk a vércukorszint kordában tartásáért. Az Arizonai Állami Egyetem tanulmánya szerint a csökkent cukortoleranciás állapotban lévő személyek vércukorszintje nem emelkedik az egekbe egy szénhidrátokban gazdag főétkezést követően, ha előtte egy kis ecetet fogyasztanak, mivel az ecet fékezi a cukor felszívódását elősegítő enzim termelődését.

3. Sétáljunk, gyalogoljunk!

Egy felmérés szerint heti 4 óra mozgás vagy nagyjából 30 perc aktív séta naponta jelentősen csökkenti a cukorbetegség kockázatát, még akkor is, ha ez nem jár együtt fogyással. A passzív életmód számtalan veszélyt hordoz magában, elég csak a szív- és érrendszeri problémákat vagy a mozgásszervi megbetegedéseket említeni. Naponta 30 perc gyaloglás igazán nem sok az egészségünkért! Szálljunk le a buszról egy vagy két megállóval korábban, tegyük le a kocsinkat távolabb a munkahelyünktől, hétvégén pedig kiránduljunk!

4. Tanuljunk meg relaxálni!

Mikor stresszhelyzetbe kerülünk, szaporább lesz a pulzusunk, nő a vérnyomásunk, gyorsabb lesz a légzésünk, vércukorszintünk megugrik. Ha nem tanuljuk meg a stresszes helyzeteket kontrollálni, hosszútávon hozzájárulunk ezzel a cukorbetegség kialakuláshoz. A jó hír az, hogy egyszerű relaxációs gyakorlatokkal, jógával, meditációs légzéssel segíthetjük kordában tartani a vércukorszintünket. Kezdjük jógával, meditációval vagy sétával a napot és mindig hagyjunk időt a regenerálódásra!

5. A pihentető alvás mindenre gyógyír

A mély, pihentető alvás sok mindenre gyógyír, így a diabétesz elleni harcban is segít. Akik kevesebb, mint 6 órát alszanak éjjel, azoknál megduplázódik a betegség kialakulásának kockázata. Ugyanígy káros az is, ha valaki 8 óránál jelentősen többet alszik, ilyenkor háromszoros rizikófaktorral kell számolni. Ha ugyanis valaki túl keveset vagy túl sokat alszik, annak az idegrendszere vészüzemre áll át, ez pedig zavarja a hormonokat abban, hogy szabályozzák a vércukorszintet. Figyeljünk oda testünk jelzéseire! Feküdjünk és keljünk mindig ugyanabba az időpontban, aludjunk 6-8 órát naponta!

6. Járjunk el rendszeresen szűrésre!

Évente menjünk el szűrővizsgálatra! Rendszeresen nézessük meg a vércukorszintünket, hogy időben megtudjuk, ha esetleg cukorbetegség előtti állapotba kerültünk. Ilyenkor még visszafordíthatjuk a folyamatot megfelelő mennyiségű mozgással, diétával.

Így változik meg az élete, ha lemond a cukorról!

Így változik meg az élete, ha lemond a cukorról!

Mi történik, ha elhagyja a cukrot? A cukormentes élet előnyei.

6 módszer a diabéteszes láb kezelésére

Így lassíthatja le a cukorbetegség lábelváltozásokat előidéző folyamatait és őrizheti meg lábai egészségét!

Anyagcsere gyorsítás – 5 bevált módszer!

Mi okozhat lelassult anyagcserét? Hogyan gyorsíthatja fel? Íme 5 bevált módszer az anyagcsere gyorsítására.

Összes cikk Genetika és anyagcsere témában