A cukorbetegség megelőzése – 6 hatékony módszer

2017. január 2.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás, magas vércukorszint

A 2-es típusú diabétesz megelőzésének 6 tényleg hatékony módszere.

cukorbetegség megelőzése

Magyarországon mintegy 600-700 ezer regisztrált cukorbeteg él és nagyjából 1-1,5 millióra tehető azoknak a száma, akik ugyan diabéteszesek vagy a betegséget megelőző utolsó stádiumban vannak, de nem mennek el orvosi szűrővizsgálatra, így még nem diagnosztizálták őket. A rendszeres szűrések kiemelten fontosak, ugyanis aki nem változtat az életmódján, annál 5-10 év alatt szinte biztosan kialakul a 2-es típusú diabétesz.

Mit nevezünk cukorbetegségnek?

A vércukorszint egészséges emberben éhgyomorra 5,5 mmol/l-nál alacsonyabb. Ha a glükózszint 5,5-6,95 mmol/l között alakul, akkor prediabéteszről, ha az éhgyomri vércukorszint 7,0mmol/l fölött van, cukorbetegségről beszélünk.

A 2-es típusú diabétesz megelőzésének módszerei

1. Testsúlykontroll

A cukorbetegség kialakulása tipikusan a helytelen étkezési szokások, a mozgásszegény életmód számlájára írható, bár a cukorbetegségre való hajlam sok esetben örökletes. Minél nagyobb egy ember súlyfeleslege, annál magasabb a diabétesz kockázata. Kutatások szerint még az extrémen túlsúlyos embereknél is 70 százalékkal csökken a diabétesz kialakulásának esélye, amennyiben 5 százalékot le tudnak adni a tömegükből! Egy 110 kilogrammos személynek például elég csak 5,5 kilót lefogynia, és máris jelentősen csökken a rizikófaktor. Ehhez a rendszeres mozgás mellett kontrollált napi kalóriabevitelre van szükség: kevesebbet és minőségi táplálékot kell fogyasztani ahhoz, hogy a fogyás beinduljon és az ideális testsúly hosszútávon is tartható legyen.

2. Együnk rendszeresen ecetes előételt!

Ha a fő étkezések előtt eszünk egy kis zöldséget, salátát balzsam- vagy almaecetes öntettel, máris sokat teszünk a vércukorszint kordában tartásáért. Az Arizonai Állami Egyetem tanulmánya szerint a csökkent cukortoleranciás állapotban lévő személyek vércukorszintje nem emelkedik az egekbe egy szénhidrátokban gazdag főétkezést követően, ha előtte egy kis ecetet fogyasztanak, mivel az ecet fékezi a cukor felszívódását elősegítő enzim termelődését.

3. Sétáljunk, gyalogoljunk!

Egy felmérés szerint heti 4 óra mozgás vagy nagyjából 30 perc aktív séta naponta jelentősen csökkenti a cukorbetegség kockázatát, még akkor is, ha ez nem jár együtt fogyással. A passzív életmód számtalan veszélyt hordoz magában, elég csak a szív- és érrendszeri problémákat vagy a mozgásszervi megbetegedéseket említeni. Naponta 30 perc gyaloglás igazán nem sok az egészségünkért! Szálljunk le a buszról egy vagy két megállóval korábban, tegyük le a kocsinkat távolabb a munkahelyünktől, hétvégén pedig kiránduljunk!

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

4. Tanuljunk meg relaxálni!

Mikor stresszhelyzetbe kerülünk, szaporább lesz a pulzusunk, nő a vérnyomásunk, gyorsabb lesz a légzésünk, vércukorszintünk megugrik. Ha nem tanuljuk meg a stresszes helyzeteket kontrollálni, hosszútávon hozzájárulunk ezzel a cukorbetegség kialakuláshoz. A jó hír az, hogy egyszerű relaxációs gyakorlatokkal, jógával, meditációs légzéssel segíthetjük kordában tartani a vércukorszintünket. Kezdjük jógával, meditációval vagy sétával a napot és mindig hagyjunk időt a regenerálódásra!

5. A pihentető alvás mindenre gyógyír

A mély, pihentető alvás sok mindenre gyógyír, így a diabétesz elleni harcban is segít. Akik kevesebb, mint 6 órát alszanak éjjel, azoknál megduplázódik a betegség kialakulásának kockázata. Ugyanígy káros az is, ha valaki 8 óránál jelentősen többet alszik, ilyenkor háromszoros rizikófaktorral kell számolni. Ha ugyanis valaki túl keveset vagy túl sokat alszik, annak az idegrendszere vészüzemre áll át, ez pedig zavarja a hormonokat abban, hogy szabályozzák a vércukorszintet. Figyeljünk oda testünk jelzéseire! Feküdjünk és keljünk mindig ugyanabba az időpontban, aludjunk 6-8 órát naponta!

6. Járjunk el rendszeresen szűrésre!

Évente menjünk el szűrővizsgálatra! Rendszeresen nézessük meg a vércukorszintünket, hogy időben megtudjuk, ha esetleg cukorbetegség előtti állapotba kerültünk. Ilyenkor még visszafordíthatjuk a folyamatot megfelelő mennyiségű mozgással, diétával.

Mi a teendő köszvény esetén?

Mi a teendő köszvény esetén?

A köszvény egy anyagcserezavar, mely az ízületekben okoz gyulladásokat. Cikkünkben közelebbről is megismerkedhetünk ennek a betegségnek a tüneteivel és a kezelési formákkal.

A pajzsmirigy-alulműködés jelei

A pajzsmirigy-alulműködés jelei

A pajzsmirigy-alulműködés – más néven Hypothyreosis – egy viszonylag gyakori betegség, ami számos panaszt von maga után. Cikkünkből kiderül, hogy melyek ezek, továbbá mi váltja ki ezeket.

Pajzsmirigy és elhízás

Pajzsmirigy és elhízás

A pajzsmirigy betegségnek számos tünete lehet, de talán a legtöbben a normál étkezés mellett jelentkező hízásról, illetve fogyásról tudnak.

Pajzsmirigy és meddőség

Pajzsmirigy és meddőség

A hazánkban gyakori pajzsmirigyzavarok és azok kezelése önmagában is elég gondot és kényelmetlenséget okozhat a betegeknek. Azonban a pajzsmirigy alul- és túlműködése kiválthat egy még súlyosabb problémát, a meddőséget is.

A pajzsmirigybetegség legjellemzőbb tünetei

A pajzsmirigybetegség legjellemzőbb tünetei

A pajzsmirigy alul-, illetve túlműködése esetén vagy túl kevés, vagy épp ellenkezőleg, túl sok hormon termelődik. Ez különböző panaszokhoz vezethet. Lássuk, hogy melyek ezek.

Összes cikk Genetika és anyagcsere témában