Az étrendkiegészítők használata

2013. szeptember 11.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány, Vitaminhiány

Az étrend-kiegészítők olyan élelmiszerek, amelyek a tápanyagokat külön-külön, vagy kombináltan tartalmazzák.

A szervezetünk számára nélkülözhetetlen biológiailag aktív anyagokat (vitaminok, ásványi anyagok) – kevés kivétellel – a táplálékokkal vesszük fel. A vegyes, kiegyensúlyozott étrend általában elegendő mennyiségű vitamint juttat a szervezetünkbe, ám ezt az ideális étrendet kevesen tudjuk megtartani betegségek, vagy a rohanó életmódunk miatt. Nem megfelelő táplálkozás esetén előfordulhatnak vitaminhiányos állapotok is, amelyek különböző tünetek formájában nyilvánulnak meg.

A kapszulákat könnyebb tárolni

Az étrend-kiegészítők olyan élelmiszerek, amelyek a tápanyagokat külön-külön, vagy kombináltan tartalmazzák az átlagos étrend táplálkozás-élettani szempontból fontos anyagokkal való kiegészítésére (37/2004. (IV.26.) ESZCSM-rendelet). Forgalomban vannak tabletták, kapszulák, folyadékok, porok és injekciók formájában, lehetnek növényi, állati eredetűek, vagy szintetikusan előállítottak. A tabletták a leggyakoribbak, ezeket is, mint a kapszulákat, könnyebben lehet tárolni és szállítani, hosszabb a szavatossági idejük. A porok nagy adagokban szedhetőek, nincs bennük töltőanyag. A folyadékokat lehet a legkönnyebben lenyelni italokhoz keverve.

A vitamint nehezebben vesszük fel

etrend_beiktat_benu197A vitaminfelvételünk elenyészően kicsi a szénhidrátokhoz, fehérjékhez vagy zsírokhoz képest, de ha egy vitaminban is hiányt szenvedünk, veszélyeztethetjük az egészségünket. Szervezetünk a felvett anyagokat körülbelül 4 óra alatt emészti meg és üríti ki. A feleslegben bevitt vízoldékony vitaminok nagyon gyorsan, pár óra – 1 nap alatt kiürülhetnek a szervezetből. Egyes zsíroldékony vitaminok azonban 1 napig, vagy tovább is tárolódhatnak a testünkben. A nap folyamán, egyenletesen elosztva érdemes a kiegészítőket bevenni, a legjobb étkezések után egyszerre, amíg más tápanyagok vannak a gyomrunkban, így érhető el a legjobb felszívódás.

Minden multivitamin-készítmény különbözik egymástól vagy összetételben, vagy mennyiségben. Nem feltétlenül a legdrágább tabletta a legjobb. Kérjük ki a patikus véleményét, mondjuk el neki, milyen adagban kell szednünk az adott készítményt, és remélhetőleg a számunkra legmegfelelőbbet fogjuk kapni. A címkéken feltüntetett „javasolt napi beviteli értéket” egészséges személyekre állapították meg, becsült tápanyagszükségletek alapján. Nem mindenkinek egyforma az anyagcseréje és a vitaminigénye, ezt tartsuk szem előtt. Az étrend-kiegészítőket (hacsak más utasítást nem kapunk) hetente 6 napig szedjük, a hetediken tartsunk szünetet azért, hogy elkerüljük a kiegészítők esetleges felhalmozódását a szervezetünkben.

Nem helyettesítik a gyógyszereket

Nem helyettesítik az élelmiszereket és a gyógyszereket, nincs kalóriatartalmuk, nem pótolják a tápanyagokat. Ha valamilyen gyógyszert szedünk rendszeresen, feltétlenül kérjük ki háziorvosunk véleményét, mielőtt elkezdjük szedni a táplálék-kiegészítőt, hogy elkerüljük a nem várt kölcsön-, illetve mellékhatásokat.