A zsírok szerepe az étrendben

2016. november 3.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

Zsír nélkül az emberi szervezet nem tudna működni.

A zsírok szerepe az étrendben

Nem minden zsír rossz, sőt, bizonyos típusú zsírok elengedhetetlenek.

A testzsírnak két összetevője van: az esszenciális és a raktározott zsír.

Esszenciális zsírok: az esszenciális zsírok formálják a sejtmembránt, az agyszövetet, a csontvelőt, és azt a zsírt, ami a szervek (szív, máj, vese) körül van. Védelmet nyújt a fizikai károsodás ellen. Az egészséges ember testsúlyának kb. 3%-ával számolhatunk esszenciális zsírként.

Raktározott zsírok: a testzsír fontos összetevője a raktározott zsír, amely a zsírsejteket a bőr alá és a szervek köré rendezi.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Telített zsírsavak

zsirok301A telített zsírsavakat tartják a szívbetegségek okozóinak, növelhetik a teljes koleszterin és az LDL-koleszterin szintet a vérünkben, de könnyen szív- és érrendszeri betegségekhez is vezethetnek. A teljes kalóriabevitelnek mindössze 10%-át érdemes felvenni telített zsírsavakból.

Egyszeresen telítetlen zsírsavak

Azok az olajok, amelyek bőven tartalmaznak telítetlen zsírsavakat, szobahőmérsékleten folyékonyak, hidegben szilárdabbá válhatnak. Legnagyobb mennyiségben az olíva-, repceolajban, földimogyoróban, mogyoróban, mandulaolajban, avokádóban, a diófélékben és a magvakban találhatók meg. Általános vélekedés, miszerint az egyszeresen telítetlen zsírsavak a legegészségesebbek. A teljes kalóriabevitel több mint 12%-át ezekből telítetlen zsírsavakból bevinni.

Többszörösen telítetlen zsírsavak

A többszörösen telítetlen zsírok közé tartoznak az esszenciális vagy létfontosságú zsírsavak, amelyeket az emberi szervezet nem képes előállítani, azonban a megfelelő működéshez szükséges, ezeket a táplálékkal együtt kell bevinni a szervezetbe.

Az esszenciális zsírsavaknak két fontos alcsoportja van: omega-3 és omega-6 zsírsavak.

Az omega-3 és omega-6 zsíroknak is kiemelkedő szerepük van a szervezetben történő gyulladások elleni védekező mechanizmusokban. Csökkentik a daganatos megbetegedések, a Parkinson- és az Alzheimer-kór, valamint a meddőség kockázatát.

Omega-3 zsírsavakban bővelkedő tápanyagforrások:

  • lazac
  • tonhal
  • szardínia
  • makréla
  • hering
  • pisztráng
  • kagyló
  • osztriga
  • kardhal
  • naphal
  • tőkehal
  • rák
  • fűvel táplált állatok húsa
  • Omega-3 tojás

Kerüljük a transz-zsírsavakat!

Transzzsírok akkor keletkeznek, amikor a kukoricából, a napraforgóból, a szójababból és más hasonló olajokból származó, többszörösen telített zsírsavak hőnek vannak kitéve. Az így keletkező zsírok megjelenésükben és viselkedésükben hasonlítanak a telített zsírsavakhoz, de károsítják a májfunkciót, pusztítják a vérben levő lipideket és csökkentik az inzulinérzékenységet.

A diétás étrend aranyszabályai

A diétás étrend aranyszabályai

Annak érdekében, hogy a szervezetünk egészséges legyen, energiára és számos tápanyagra van szüksége. Mindegy, hogy fogyni szeretnénk vagy egyszerűen jobban szeretnénk táplálkozni, az alábbi szabályokat kell hozzá betartanunk.

Egészséges és diétás köretek karácsonyra

Egészséges és diétás köretek karácsonyra

Előzzük meg a karácsonyi plusz kilókat egy olyan menüvel, melynek legfontosabb elemei az egészséges és diétás köretek, ugyanis a hagyományos köretek azok, melyek a legtöbb problémát okozzák.

A ketogén diéta 6 aranyszabálya

A ketogén diéta 6 aranyszabálya

A ketogén diéta egy szénhidrátokban szegény, zsírban gazdag fogyókúra. Annak érdekében, hogy valóban sikereket érjünk el ezzel a módszerrel, be kell tartanunk néhány alapszabályt. Cikkünkből kiderül, hogy mire kell fokozottan figyelnünk.

Egészséges karácsonyi menü dietetikusok szemével

Egészséges karácsonyi menü dietetikusok szemével

Mennyire táplálkozunk helyesen az ünnepek alatt, és mit kell tennünk azért, hogy ne plusz kilókkal indítsuk a következő évet? Íme, a fő elvek.

Hogyan ne legyen káros a fogyókúra?

Hogyan ne legyen káros a fogyókúra?

Életében minimum egyszer mindenki megpróbálkozik a diétázással, hogy megszabaduljon a plusz kilóktól. Ezzel nincs is semmi baj, viszont annak érdekében, hogy ne károsítsuk a fogyókúra során a szervezetünket, oda kell figyelnünk néhány fontos dologra.