A magnéziumhiány jelei – Így pótolja!

2016. október 28.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány

A magnézium az emberi sejtek belsejének második legnagyobb koncentrációban megtalálható pozitív töltésű ionja, jelentőségét tekintve azonban a szervezet legfontosabb fémionjának tekinthető.

A magnézium a sejtek ionegyensúlyának fenntartásához nélkülözhetetlen, a táplálékkal a szervezetbe jutva a sejtek közötti térből szívódik fel. Magnéziumra van szükség a sejtek folyamatait végző több mint 300 enzim működéséhez és a sejtek kiegyensúlyozott energetikájának biztosításához is. A magnézium az egészséges anyagcsere-folyamatok működtetésében is közreműködik, és a DNS, az örökítő anyag szerkezetét is stabilizálhatja.  Sőt, a legalapvetőbb folyamatokon túl szerepe van a vázizom, a szívizom és az anyaméh izmainak a működésében is. Továbbá hatással van a véralvadásra, mérsékli a vérzsír szinteket, a vérnyomást, a szívfrekvenciát.

Young woman with hair curlers eating granola breakfast sitting on the couch at home

A magnézium-hiány jelei

A magnézium antistressz hatása sokak számára ismert, pótlása enyhítheti a stressz kellemetlen tüneteit. A lábikragörcsökre és egyéb izomgörcsökre szintén előnyös hatása van. Számos betegség kialakulásában szerepet játszhat például a magas vérnyomás és bizonyos ritmuszavarok. A magnéziumhiány szerepét a migrénes fejfájásokban is kimutatták, a pótlása gátolhatja a migrénes roham kialakulását.

A várandósság idején és szoptatás alatt adott magnézium-pótlásnak szintén nagy jelentősége van. Jó néhány klinikai vizsgálat igazolta a magnézium-pótlás szerepét a koraszülés és vetélés megelőzésében is.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

  • Magne B6 bevont tabletta 50x

    Magne B6 bevont tabletta 50x

    <p>Magnéziumhiány kezelésére szolgál</p>

    2 529 Ft helyett:2 149 Ft
  • Magne B6 Stress Control étrend-kiegészítő tabletta 30x

    Magne B6 Stress Control étrend-kiegészítő tabl...

    <p>Megérkezett a Magne B6 termékcsalád új tagja, a Magne B6 Stress Control étrend-kiegészítő tabletta, melynek egyedülálló fito-komplex formulájában rejlő hatóanyagok segítik és támogatják<br /> szervezetünket: • A magnézium, a B6- és B9-vitamin hozzájárulnak a normál pszichológiai funkció fenntartásához, valamint a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez. • A 100%-ban növényi eredetű Rhodiola Rosea vagy más nevén rózsagyökér adaptogén hatású, segítheti a szervezet stresszhez való alkalmazkodását, támogathatja a stressztűrő képességet.</p>

    3 099 Ft

Hogyan pótoljuk?

A túlzott fehérjebevitel emeli a magnéziumszükséglet és a felszívódást is nehezíti, ami hozzájárulhat a magnéziumellátottság romlásához. A túlzott sajt-, tej-, túrófogyasztás magas kalciumtartalma miatt is csökkenti a magnéziumfelvételt, mivel a magnézium és a kalcium rontják egymás felszívódását a belekből. A zsírban gazdag ételek is gátolják a magnézium felszívódását. A „túlfinomított” és egyúttal magnéziumszegény élelmiszerek (pl. fehér kenyér, finom pékáruk) túlzott fogyasztása szintén a magnéziumbevitel csökkenéséhez vezethet.

A teljes kiőrlésű gabonákból készült pékáruk előnyösebbek a magnéziumtartalom szempontjából. A növényi élelmiszerek közül viszonylag sok magnéziumot tartalmaznak a hüvelyesek (bab, borsó, lencse), kelkáposzta, a különböző magvak, mint a mandula, a földimogyoró és a dió. A rostban gazdag ételek és a konzerválószerek (oxálsav, benzoesav) gátolják a magnézium felszívódását.

A szokásos táplálkozás mellett a napi magnézium felvétel nők esetében átlagosan 210 mg, míg a férfiaknál 270 mg, ezzel szemben optimálisan 300-400 mg magnéziumot kellene fogyasztani naponta. A várandós állapotban és szoptatás alatt a magnéziumszükséglet drámaian megnő, legalább 450 mg/nap mennyiségre.

A magnéziumhiányos táplálkozáskor a sejtek magnéziumtartalma viszonylag lassan csökken, de a pótláskor figyelembe kell venni, hogy a sejtek lassan veszik fel a magnéziumot, így tartósan, hetekig javasolt azt pótolni nagyobb adagban.

A zsírban oldódó vitaminok szerepe

A zsírban oldódó vitaminok szerepe

A vitaminokat két különböző csoportba soroljuk. Vannak a vízben, illetve a zsírban oldódók. Lássuk, hogy pontosan melyek a zsírban oldódó vitaminok, és mik a jellemzőik.

Vastartalmú ételekkel elkerülhető a vashiány

Vastartalmú ételekkel elkerülhető a vashiány

A vas elengedhetetlen nyomeleme a szervezetünknek, melyet állati és növényi vastartalmú ételekből is fedezhetünk. Tudjon meg cikkünkből mindent a vasról.

Így vegyük be a vitaminokat és más kiegészítőket

Így vegyük be a vitaminokat és más kiegészítőket

A legtöbben összevissza szedjük a különböző vitaminokat és gyógyszereket, pedig nagyon lényeges, hogy mit mikor juttatunk be a szervezetünkbe, ugyanis a bevétel időpontja befolyásolhatja azok hatását.

Vitaminkisokos – Mit, mennyit, mire?

Vitaminkisokos – Mit, mennyit, mire?

A vitaminok olyan anyagok, amelyek elengedhetetlenek szervezetünk mindennapi egészséges működéséhez. Cikkünkben összeszedtük, melyek közülük a legfontosabbak, mire használja őket testünk, és mennyi az ajánlott mennyiség belőlük.

Miért lehet rossz a túl sok D-vitamin?

Miért lehet rossz a túl sok D-vitamin?

A D-vitamin rendkívül fontos a szervezetünk számára, így kiemelten kell figyelnünk a szükséges mennyiség bevitelére. Érdemes azonban szem előtt tartanunk, hogy a túl sok D-vitamin akár ártalmas is lehet.