A leghatékonyabb hangulatjavító és fájdalomcsillapító ételek

2016. szeptember 1.

Nem csak a csokoládé, hanem a zabpehely, a banán, sőt bizonyos húsok fogyasztása is hozzájárulhat a jó hangulathoz, míg a halaknak és a bogyós gyümölcsöknek fájdalomcsillapító hatásuk van.

A leghatékonyabb hangulatjavító és fájdalomcsillapító ételek

A legjobb hangulatjavítók

Bizonyos ételek egyértelműen befolyásolják hangulatunkat, a bennük lévő aminosavakból ugyanis az emésztés során agyi, idegi ingerületátvivő anyagok keletkeznek.

  • Ilyen aminosav például a húsokban, tejben, tojásban és szójában található triptofán, amiből az egészséges alváshoz, a depresszió megelőzéséhez nélkülözhetetlen szerotonin képződik.
  • Ahhoz azonban, hogy ez az átalakulás zavartalanul megtörténjen, cink tartalmú élelmiszereket, például bárány- vagy marhahúst, rákot, osztrigát, illetve hüvelyeseket vagy olajos magvakat is kell fogyasztani.
  • A szerotonin szint emelkedését segíti még a cukor, illetve a keményítőben gazdag élelmiszerek, például a tészta, a barnarizs, a burgonya és a kenyér, de termelődésében fontos szerepe van a B6-vitaminnak is, amit a búzacsíra, a zabpehely, a máj, a banán, a halak és a teljes kiőrlésű gabonafélék tartalmaznak legnagyobb mennyiségben.
  • A minimum ötven százalékos kakaótartalmú, főként keserű csokoládék emellett, a bennük lévő fenil-etilamin miatt szintén hozzásegíthetnek a jó hangulathoz.

A leghatékonyabb hangulatjavító és fájdalomcsillapító ételek

A leghatékonyabb fájdalomcsillapítók

Bizonyos élelmiszereknek fájdalomcsillapító hatásuk is van, a bennük lévő omega-3 zsírsavakból ugyanis a szervezetben gyulladáscsökkentő anyagok képződnek.

  • A mélytengeri halak (makréla, hering, szardínia, lazac, tonhal) és a busa, valamint a lenmag- dió- és repceolaj rendszeres fogyasztása a gyulladással járó krónikus, reumás fájdalmakat enyhítheti. Aki krónikus fájdalommal küzd, heti két alkalommal egyen halfélét, esetleg orvosi konzultáció után szedjen az előírt mennyiségben omega-3 zsírsav kapszulát.
  • A bogyós gyümölcsök is segíthetnek: a málnában, szederben, szőlőben, ribizliben, egresben, eperben és áfonyában a fájdalomcsillapító hatású aszpirinhez hasonló vegyületek, szalicilátok, valamint antioxidánsok találhatók. Ezek rendszeres fogyasztása enyhe fejfájás, krónikus ízületi fájdalom esetén javíthat az állapoton.
  • Tartós, monoton testmozgás – például a kocogás – hatására a szervezetben természetes fájdalomcsillapító anyag, endorfin képződik, aminek serkentéséhez egyes csípős fűszerek, így a chili és az erős paprika is hozzájárul.
  • A kávéban, kólában, teában, csokiban található koffein is csökkentheti a fejfájást, de túlzott mennyiségben ezek hangulatingadozást, álmatlanságot válthatnak ki.
  • A fejfájást egyébként sokszor egyetlen pohár víz is enyhítheti, ha ugyanis valaki nem iszik eleget, fejfájás jelentkezik.

Ezek az élelmiszerek nem gyógyszerek, és nem helyettesítik azokat! A változatos, kiegyensúlyozott étrend részeként azonban hozzájárulnak közérzetünk javulásához, az enyhébb fájdalmak enyhítéséhez. Érdemes ezért rendszeresen fogyasztani belőlük.

5 hasznos tanács frontérzékenyeknek

Így kezelheti természetes módszerekkel frontérzékenységét!

Időjárási frontok és hatásaik

Időjárási frontok és hatásaik

Az idősek és betegek már az apróbb változásokra is érzékenyen reagálhatnak.