A legegészségesebb fűszerek

2019. január 10.

A különféle fűszerek egész történelmünket végigkísérték, több fajtájuknak a gyógyításban is fontos szerepe volt. Hatásukat a modern tudomány is igazolja. Mutatjuk a kutatások által a 4 legegészségesebbnek nevezett fűszert.

A legegészségesebb fűszerek

A legegészségesebb fűszerek

Fahéj

A fahéj számos étel és sütemény egyik legkedveltebb ízesítője, és a tipikusan téli ízek között is a legnépszerűbbek közé tartozik. A fahéj aldehidben gazdag fűszer azon kívül, hogy erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, és képes csökkenteni a koleszterinszintet, pozitív hatással bír vércukorszintünkre nézve is. Egyrészt javítja az inzulinérzékenységet, másrészt lassítja a szénhidrátok lebomlását az emésztőrendszerben, így megakadályozva a hirtelen vércukorszint emelkedést. Sőt, kutatások kimutatták, hogy a cukorbetegségben szenvedők körében az éhgyomri vércukorszint akár 10-29 százalékkal is alacsonyabb lehet a rendszeresen fahéjat fogyasztók körében.

Zsálya

A zsálya neve a latin ’salvere’ szóból ered, amely azt jelenti ’megmenteni’. Nem véletlenül kapta ezt az elnevezést a fűszernövény, hiszen évszázadok óta használják gyógyítás céljából, jótékony hatásait pedig a modern tudomány sem vitatja. Tanulmányok szerint a zsálya különösen hasznos az Alzheimer-kórban szenvedők számára, mivel megakadályozza a betegség miatt megcsappant mennyiségű acetilkolin további bomlását (mely egy, az agyba információt szállító molekula). Emiatt pedig mindenkinek ajánlott, hiszen az egészséges emberek agyi funkcióit és memóriáját is javítja a fűszer fogyasztása.

Borsmenta

A népi gyógyászat, a különféle aromaterápiák, de a modern gyógyítás tudományának is népszerű alapanyaga a borsmenta. Több tanulmány mutatta már ki, hogy a borsmentában található olaj nem csak a fájdalom kezelésében, de enyhítő tulajdonságai miatt az emésztőrendszeri problémák terén is hatékony segítségnek bizonyul. A borsmenta izomlazító hatása miatt ugyanis a belső izmok görcseit is csökkenteni tudja, ezáltal például képes az irritábilis bél szindróma tünetein, a hasfájáson és a puffadáson, sőt még a rosszulléten is segíteni.

Kurkuma

A kurkuma – a curry sárgás színét adó fűszer – egy bizonyos kurkumin nevű vegyületnek köszönhetően erősen gyulladáscsökkentő hatású, és különösen hatékony antioxidáns is. Mindkettő fontos tulajdonság, hiszen antioxidánsként segít csökkenteni az öregedéssel járó sejtpusztulást, és az oxidatív stressz következményeit, míg gyulladáscsökkentőként szerepet játszik számos olyan, modern kori betegség megelőzésében, melyek a folyamatosan jelen lévő, alacsony szintű gyulladások miatt alakulnak ki a szervezetben.  Kutatások kimutatták továbbá a kurkuma pozitív hatásait az Alzheimer-kórral, a rákkal, a szívbetegségekkel és számos ízületi betegséggel szemben is.