A ketogén diéta 6 aranyszabálya

2020. november 20.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

A ketogén diéta egy szénhidrátokban szegény, zsírban gazdag fogyókúra. Annak érdekében, hogy valóban sikereket érjünk el ezzel a módszerrel, be kell tartanunk néhány alapszabályt. Cikkünkből kiderül, hogy mire kell fokozottan figyelnünk.

A ketogén diéta 6 aranyszabálya

A ketogén diéta 6 aranyszabálya

#1 – Maximum 20-50 gramm szénhidrát naponta

A ketogén diéta alapja, hogy el kell érnünk azt az állapotot, amely során a szervezetünk a szénhidrátok helyett elsődlegesen a zsírt égeti el. Ehhez naponta nem ehetünk 20-50 grammnál több szénhidrátot. A legcélszerűbb, ha rostban gazdag élelmiszereket fogyasztunk, ugyanis ezekkel alacsonyan tudjuk tartani a szénhidrátbevitelt, viszont elegendő tápanyaghoz, és vitaminhoz juttatjuk a szervezetünket.

#2 – Megfelelő fehérjemennyiség

A fehérjék kismértékben befolyással vannak az inzulintermelésre. Ez azt jelenti, hogy ha túl sokat juttatunk a szervezetünkbe, akkor zavar léphet fel a ketonok májban történő termelése során. Tudni kell, hogy testünk a fehérjetöbbletet képes vércukorrá alakítani abban az esetben, ha a szénhidrátokból már nem tud elegendő energiát nyerni. Ez azonban egy nem kívánatos folyamat, hiszen ezáltal elhagynánk a ketózis állapotát, amikor a testünk a zsírokat kezdi el égetni, mivel a szénhidrátokat nem tudja. Egy átlagos ketogén diéta során kb. 0,7-0,9 gramm fehérjét ajánlott bevinnünk a szervezetünkbe testtömeg-kilogrammonként napi szinten.

#3 – Elegendő mennyiségű zsírt kell ennünk

Az emberek nagy része szénhidrátban gazdag élelmiszerekkel viszik be a legtöbb kalóriát, méghozzá cukorból és gabonafélékből. A ketogén diéta során ezeket mindenféleképpen ki kell váltani magas zsírtartamú ételekkel. Mindig tartsuk szem előtt, hogy a ketogén diéta egy zsírban gazdag fogyókúra. Általánosságban elmondható, hogy az elfogyasztott kalóriák 70 százaléka zsírokból tevődik össze.

#4 – Jó zsírt kell fogyasztanunk

Természetesen a zsírok közt is van jó és rossz, így nagyon fontos, hogy fokozottan figyeljünk arra, hogy ne az utóbbiból fogyasszunk sokat. Leginkább a növényi olajokat ajánlott kerülni, ugyanis ezekben nagyon sok Omega-6 található, melynek túlfogyasztása gyulladás fokozó hatással bír. Ketogén diéta során telített zsírsavakat (kókuszolaj), egyszeresen telítetlen zsírsavakat (avokádó, olívaolaj), és többszörösen telítetlen zsírsavakat (zsíros hal, tojás) ajánlott fogyasztani.

#5 – Elegendő mennyiségű kalóriát kell bevinnünk

Ha fogyni szeretnénk, értelemszerűen kevesebb kalóriát kell bevinnünk a szervezetünkbe. Ennek ellenére arra is kell figyelnünk, hogy ez a mennyiség ne legyen túlzottan kevés, ugyanis ebben az esetben épp az ellenkezőjét fogjuk elérni. Ha drasztikusan csökkentjük a kalóriabevitelt, pár nap elteltével lelassul az anyagcserénk, továbbá a szervezetünk félteni kezdi a zsírtartalékait, így leáll a fogyás. A tökéletes arány, ha 20 százalékkal kevesebb kalóriát viszünk be, mint amennyit elégetünk.

#6 – Elegendő mennyiségű alvás

Az alvás hiánya is befolyásolhatja a súlyunkat, a ketogén diéta során pedig akár azt is eredményezheti, hogy alig veszítünk a súlyunkból. Fogyókúrák kapcsán az emberek mindig csak a mozgásra és az étkezésre figyelnek, annak ellenére, hogy az alvás mennyisége is komoly befolyással van a diéta sikerességére. Több kutatás is bebizonyította, hogy legalább 7-9 óra alvásra van szüksége a szervezetünknek ahhoz, hogy felgyorsuljon a fogyás folyamata, illetve enyhüljön a napközbeni éhségérzet.

Egészséges karácsonyi menü dietetikusok szemével

Egészséges karácsonyi menü dietetikusok szemével

Mennyire táplálkozunk helyesen az ünnepek alatt, és mit kell tennünk azért, hogy ne plusz kilókkal indítsuk a következő évet? Íme, a fő elvek.

Hogyan ne legyen káros a fogyókúra?

Hogyan ne legyen káros a fogyókúra?

Életében minimum egyszer mindenki megpróbálkozik a diétázással, hogy megszabaduljon a plusz kilóktól. Ezzel nincs is semmi baj, viszont annak érdekében, hogy ne károsítsuk a fogyókúra során a szervezetünket, oda kell figyelnünk néhány fontos dologra.

Kerülje őket! Ez az 5 leghizlalóbb nyári étel

Nyáron sokszor észre sem vesszük, hogy több kalóriát viszünk be, mint általában. Íme, a nyár 5 leghizlalóbb étele!

5 életmódváltó tanács, amivel a nyáron fogyhatunk

5 életmódváltó tanács, amivel a nyáron fogyhatunk

Egyre csak közeledik a nyári kánikula, amikor az idő nagy részét legszívesebben a strandon töltenénk. Ehhez azonban sokan még meg szeretnénk szabadulni a plusz kilóktól.

Hogyan számol és mit mutat a testtömegindex?

Hogyan számol és mit mutat a testtömegindex?

A testtömegindexet – angolul Body-Mass-Index (BMI) – az egészséges testsúly, az elhízottság, illetve a soványság meghatározására szokás használni. Alábbi cikkünkben összefoglaljuk, hogyan kell kiszámolni, illetve hogy pontosan mi ennek az értéknek a jelentése.

Összes cikk Fogyókúra, egészséges táplálkozás témában