5 fura dolog, ami a testünkkel történik éjjel

2018. november 9.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Nincs is jobb, mint egy pihentető éjszaka, amely alatt testünk minden porcikája megnyugszik, hogy reggel frissen és üdén kezdhessük napunkat. De ne higgyük, hogy ez idő alatt semmi nem történik velünk. Szervezetünk igenis működik.

5 fura dolog, ami a testünkkel történik éjjel

5 fura dolog, ami a testünkkel történik éjjel

Csak zuhanunk

Az emberek 70 százaléka éli át alkalmanként, hogy hirtelen olyan, mintha leesne valahonnan. Az érzést hipnagóg rángásoknak nevezett önkéntelen mozgások eredményezik. Pontos kiváltó okuk egyelőre nem ismert. Egyes elméletek szerint az idegrendszer természetes ’lekapcsolásának’ köszönhető a jelenség, míg mások azt mondják, az agy ilyenkor félreértelmezi az izmok ellazulását, és valóban azt hiszi, zuhanunk. A koffein, a stressz és a kialvatlanság egyébként mind-mind megnövelhetik a hipnagóg rángások gyakoriságát.

Alva járunk

Az alvajárás az NREM alvási ciklus mélyebb fázisaiban tapasztalható, abban a periódusban, mikor legmélyebben alszunk, és amikor a legnehezebb minket felébreszteni. Az alvajárás pontos okait még senkinek nem sikerült megállapítania, de néhány szakértő úgy gondolja, akkor fordulhat elő, amikor a test az NREM fázisból közvetlen az ébrenlétbe szeretne váltani, anélkül, hogy végig járná az alvási ciklus többi részét. Azon kívül, hogy az alvajárás öröklődőnek látszik, esélyeit növeli még a stressz, a depresszió, az alkoholfogyasztás, a láz és a kialvatlanság is.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Érzed ezt? Nem!

Alvás közben a szaglási képességeink, ideiglenesen ugyan, de jelentős mértékben leromlanak. Ezért is fontos például, hogy a tűzjelző hangot adjon ki, amikor jelez, a füst szagra ugyanis nagy valószínűséggel nem ébredne fel senki.

Ideiglenes bénulás

Alvás közben a végtagok vázizmai lebénulnak, de ez a saját érdekünkben történik. A REM-nek nevezett alvásciklusban ugyanis megjelennek az intenzív álmok, ezért a szervezet egy idegrendszeri féket kénytelen felállítani, annak érdekében, hogy ne ’játsszuk el’ fizikailag is azt, ami az álmainkban megjelenik.

Takarítás

Agyunk az álmokon kívül mással is foglalkozik, miközben mi húzzuk a lóbőrt. Takarít. Alvás közben a szinapszisokat keresztül vágva agyunk megszabadul az általa szükségtelennek vélt információktól és emlékektől, hogy helyet készítsen elő az újak számára. Viszlát általános iskolai zongoraórák.

Ez a legjobb alvópóz

Ez a legjobb alvópóz

Azt már mindannyian tudjuk, hogy a napi alvás hossza és minősége különösen fontos testi és lelki egészségünk szempontjából egyaránt. Most pedig kiderült, hogy a legpihentetőbb éjszakához bizony az alvási pozíciónk is nagymértékben hozzájárul.

A délutáni szieszta előnyei

A délutáni szieszta előnyei

Egy kutatásnak szerint nem kell, hogy lelkiismeret-furdalásunk legyen, ha délután szeretünk egy keveset aludni. A sziesztával ugyanis jót teszünk az egészségünknek.

Miért vannak visszatérő rémálmaink?

Miért vannak visszatérő rémálmaink?

A rémálmok nem csupán az éjszakáinkat, de akár az egész napunkat tönkretehetik, sőt mi több, hosszú távon az egészségünkre is negatív hatással lehetnek. Épp ezért nagyon fontos, hogy kiderítsük, mik lehetnek a kiváltó okok.

Nő a szívroham esélye, ha keveset alszunk?

Nő a szívroham esélye, ha keveset alszunk?

Egy nemrégiben készült kutatás során a tudósok több mint 4.000 résztvevő adatait elemezve jutottak arra: nagyban megnő a szív- és érrendszeri problémák kockázata azoknál, akik kevesebb mint 6 órát alszanak.

4 tipp a gyorsabb elalvásért

4 tipp a gyorsabb elalvásért

Az alvás testünk egyik legfontosabb szükséglete, azonban sokan vannak olyanok, akik a századik bárányka számlálásakor is éberen forgolódnak minden este. Nézzünk most 4 tippet, ami segíthet rajtuk.

Összes cikk Alvás témában

Kulcsszavak: , ,