3 tanács szülés utáni depresszió ellen

2019. május 16.

Kapcsolódó tünetek:

depresszió érzése

A szülés utáni depresszió milliókat érintő jelenség, amely az új anyukákat szinte villámcsapásként éri, a legtöbben pedig egyáltalán nem is számítanak rá. Cikkünkben összeszedtünk 3 fontos tanácsot, amely segíthet a betegség elleni küzdelemben.

3 tanács szülés utáni depresszió ellen

3 tanács szülés utáni depresszió ellen

Támaszkodjunk másokra!

Az ember társas lény, a pozitív társas interakció pedig kiemelten magas stresszoldó hatással rendelkezik. Míg a régi társadalmakban az anyák általában csoportosan nevelték gyermekeiket, és megosztották az ezzel járó nehézségeket és feladatokat, addig a mai kor édesanyái sokszor érezhetik magukat egyedül minden gondjukkal. Szülés utáni depresszió esetén ezért rengeteget segíthet, ha az ’ősi gyökerekhez’ visszatérve megosztjuk érzéseinket és terheinket másokkal. Tartsuk a kapcsolatot barátainkkal és családtagjainkkal, és még akkor is próbáljunk kommunikálni velük, amikor inkább egyedül lennénk, mivel az eltávolodás és a magány hosszú távon csak rontani fogja problémánkat. Csatlakozzunk olyan közösséghez, melynek tagjai hasonló tapasztalatokkal rendelkeznek és hasonló nehézségekkel küzdenek, mint mi. Sokat tanulhatunk a „sorstársaktól”, az egyedüllét érzésén pedig sokat segít, ha megismerjük mások történeteit, tapasztalatait és megoldásait.

Törődjünk magunkkal!

Depressziós állapotok alatt legtöbbször a magunkkal való törődés az, ami elsőként kikerül az életünkből. Elfelejtünk levegőre menni, nincs kedvünk sportolni, nem akarunk főzni, ezért romlik étkezéseink minősége is, esetleg úgy érezzük, annyi dolgunk van, hogy nem tudunk egy órácskát sem félre tenni a pihenésre. A szülés utáni depresszió különösen nehéz saját magunkkal való törődés szempontjából, hiszen itt van egy új élet, egy új kisember, akivel szintén törődnünk kell, és aki szinte 24 órában a figyelmünket igényli. A jobbuláshoz azonban meg kell adnunk a lehetőséget arra, hogy mi magunk is örömet szerezzünk magunknak. Próbáljunk meg lassan, de biztosan újra hozzászokni a testmozgáshoz. Kezdjük mindennap egy fél órás sétával a környéken, vagy szerezzünk be egy sport babakocsit, és kocogjunk hetente pár alkalommal. Kérjük családtagjaink, barátaink, párunk segítségét a bébiszitterkedésben, és szakítsunk időt egy kis pihenésre, nézzünk meg egy filmet, vagy menjünk el manikűröshöz, esetleg főzzünk egy tápláló és finom vacsorát.

Ne távolodjunk el!

Kisgyermekünkkel való törődésben, és életünk során is párunk a legnagyobb szövetségesünk. Ne zárjuk őt ki, ha érezzük, hogy baj van, hanem nyíljunk meg, és próbáljuk megfogalmazni, mit érzünk. Egy gyermek érkezése után – főleg, ha első babáról van szó – minden pár élete felfordul: új feladatok jelennek meg, semelyikünk nem tudja, mit csinál pontosan, a megnövekedett felelősség pedig gyakrabban idéz majd elő veszekedést, mint gondoltuk. Sajnos sokak ilyenkor távolodnak el egymástól a legjobban, ezért nagyon fontos, hogy őszintén és nyíltan beszéljünk problémáinkról. Kérjünk segítséget a másiktól, és mondjuk el neki, mire van szükségünk. Próbáljunk meg időt szakítani egymásra. Már 15-20 perc kettesben töltött idő is rengeteget számít abban, hogy együtt, csapatként vészeljük át ezt az időszakot.